The efficacy level of using cognitive and compensation strategies for reading comprehension skill
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı'nda gerçekleştirilen bu çalışma okuduğunu anlama becerisinde bilişsel ve telafi edici strateji öğretiminin öğrenci başarısı bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığını ortaya koymayı amaçlamıştır. Çalışma İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı'nda okuyan 60 birinci sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. 30 öğrenci deney grubunda yer alırken, diğer 30 öğrenci kontrol grubuna dâhil edilmiştir. Okuduğunu anlama becerisi üzerine strateji temelli bir eğitim alan deney grubunun aksine kontrol grubunun aldığı okuma dersleri dil öğrenme stratejilerini kapsamayan geleneksel bir yaklaşımla verilmiştir. Öğrencilerin son test sonuçlarının istatistiksel analizi sonucu elde edilen bulgular deney ve kontrol gruplarının son test sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir. Ancak deney grubunda yer alan öğrencilerin ön test ve son test sonuçları bağımsız olarak incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir ilerlemenin sağlandığı görülmektedir. Diğer yandan, kontrol grubunda yer alan öğrencilerin ön ve son test sonuçlarının analizi istatistiksel olarak anlamlı bir fark ortaya koymamıştır. Bu bulgular ışığında, dil öğrenme stratejileri kullanımının dil becerilerinin geliştirilmesi açısından katkı sağlayabileceği sonucuna varılmıştır ve bu çalışmanın bağlamı ve kapsamı göz önüne alınarak gelecek çalışmalar için bazı öneriler sunulmuştur.Anahtar Sözcükler: Strateji, dil öğrenimi, okuduğunu anlama, öğrenen özerkliği This study, which was conducted in the Program of English Language Teaching at Ondokuz Mayıs University, aimed to show whether teaching cognitive and compensation strategies for reading comprehension skill makes a statistically significant difference in student performances. The subjects of the study were 60 first-year students attending the ELT program. 30 students were assigned to the experimental group while the other 30 students were included in the control group. Unlike the experimental group that received a strategy-based instruction for reading comprehension, the control group received reading lessons that were delivered with a traditional approach without any special emphasis on language learning strategies. The findings obtained through the statistical analysis of the pre-test and post-test scores of the students suggest that there is not a statistically significant difference between the post-test performances of the experimental and control groups. However, the independent analysis of the pre and post-test scores of the students included in the experimental group shows a statistically significant progress. On the other hand, the analysis of the pre and post-test scores of the students included in the control group shows no statistically significant difference. In the light of these findings, it was concluded that using language learning strategies could be of a contributing effect for enhancing language skills; and taking the context and scope of this study into consideration, some suggestions are presented for future studies.Keywords: Strategy, language learning, reading comprehension, learner autonomy
Collections