Bazı değişkenlere göre ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin benlik saygıları ve sosyal görünüş kaygıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı bazı değişkenlere göre ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin benlik saygıları ve sosyal görünüş kaygılarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2011?2012 eğitim-öğretim yılında Amasya İli Merzifon İlçesinde öğrenim gören 2222 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Veri toplama araçları olarak Rosenberg ( 1965 ) tarafından geliştirilen Çuhadaroğlu ( 1986 ) tarafından Türkçeye uyarlama çalışmaları yapılan Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Hart ve ark.( 2008 ) tarafından geliştirilen Doğan ( 2011 ) tarafından ülkemizde uyarlama çalışmaları yapılan Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği Ergen Formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi, Pearson Moment Çarpımları Korelasyon Katsayısı testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kızların benlik saygısının erkeklerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu ( p < .05 ), sosyal görünüş kaygısı açısından anlamlı bir farklılık olmadığı ( p > .05 ), benlik saygısının ve sosyal görünüş kaygısının yaşa göre anlamlı bir farklılık göstermediği ( p > .05 ), benlik saygısının sınıf düzeyine göre değişmediği ( p > .05 ), sosyal görünüş kaygısının sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ( p < .05 ), anne ve baba eğitim düzeyi yükseldikçe benlik saygısının arttığı ( p < .05 ), sosyal görünüş kaygısının azaldığı ( p < .05 ), benlik saygısı ile sosyal görünüş kaygısı arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu ( p < .01 ), benlik saygısı yükseldikçe sosyal görünüş kaygısının azaldığı bulunmuştur. Bulgular ışığında öğrencilere, ailelere, araştırmacılara ve okul psikolojik danışmanlarına önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Sözcükler: Benlik Saygısı, Olumsuz Beden İmajı, Sosyal Görünüş Kaygısı, İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri. The purpose of this study was to examine self-esteem and social appearance anxiety of middle school students according to some variables. Participants were 2222 middle school students from Merzifon Provinence in Amasya. Data were collected using Rosenberg Self-Esteem Scale, Social Appearance Anxiety Scale and Demographic İnformation Form. In the evaluation process of gathered data; Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test and Pearson?s Product-Moment Coefficient test were used. According to research results; Girls are significantly higher self-esteem than boys ( p < .05 ). There is no significant difference between social appearance anxiety level and sex ( p > .05 ). Self-esteem and Social appearance anxiety level don? t show a significant difference according to age variable ( p > .05 ). There is no significant difference between self esteem and grade level ( p > .05 ). Social appearance anxiety shows a significant difference according to grade level (p < .05). While self-esteem increases with mother education level increase (p < .05), social appearance anxiety decreases with mother education level increase ( p < .05 ). Self-esteem increases with father education level increase ( p < .05 ), social appearance anxiety decreases with father education level increase ( p < .05 ). There is a significant negative relationship between self-esteem and social appearance anxiety ( p < .01 ). While self-esteem increases, social appearance anxiety decreases. In the lıght of findings, Recommendations are made for researchers, students, families and school counsellors.Key Worlds: Self-Esteem, Negative Body İmage, Social Appearance Anxiety, Middle School Students.
Collections