Probleme dayalı öğrenmenin 5. sınıf öğrencilerinin maddenin değişimi ünitesinde başarılarına, yaratıcı düşünme becerilerine, kavram algılama düzeylerine ve motivasyonlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada Probleme Dayalı Öğrenmenin (PDÖ) 5. sınıf öğrencilerinin `Maddenin Değişimi` ünitesinde başarılarına, yaratıcı düşünme becerilerine, kavram algılama düzeylerine ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma ön test son test eşitlenmemiş kontrol gruplu, yarı deneysel desene göre yürütülmüştür. Araştırmada `Maddenin Değişimi` ünitesi PDÖ çerçevesinde işlenmiştir. Araştırmada nitel ve nicel veriler kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini toplamak için `Akademik Başarı Testi`, `Yaratıcı Düşünme Becerisi Testi`, `Kavram Algılama Düzeyleri`, `Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Testi` ön test son test olarak kullanılırken, nitel verilerini toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan PDÖ senaryoları ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Samsun İlindeki bir devlet ortaokulunun 5. sınıfında öğrenim gören 25'i deney ve 25'i kontrol grubunda olmak üzere toplam 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulaması toplamda 20 ders saati olmak üzere 4 oturumdan oluşan PDÖ senaryolarıyla işlenerek 5 haftada tamamlanmıştır. Araştırmanın nicel verileri istatistik paket programıyla nonparametrik ve parametrik testler birlikte kullanılarak yapılmıştır. Nitel verilerde ise içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda `Maddenin Değişimi` ünitesinde deney grubuna uygulanan PDÖ'nün kontrol grubuna uygulanan yönteme göre öğrencilerin akademik başarılarını, yaratıcı düşünme becerilerini ve kavramsal algılama düzeylerini artırmada daha etkili olduğu, motivasyonu ise anlamlı derecede etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ve senaryoların analizinden çıkan sonuçlara göre PDÖ ile öğrenciler problem çözme, araştırma, iş birliği içinde çalışma, yaratıcı düşünme gibi becerilerini de geliştirdiği görülmektedir. PDÖ ile planlanan eğitim ortamları artarsa öğrencileri yalnızca bir ünite ile değil müfredatın tamamında bu kazanımlara ulaşılabilir. Hatta eğitim öğretimin her kademesinde öğrencilerin günlük hayatlarından örneklerin yer alacağı PDÖ ders etkinlikleri planlanırsa öğrenmenin kalıcılığı ve sürekliliği de sağlanabilir. In this study, it is aimed to research the effect of Problem Based Learning (PBL) of 5th grade students' achievements, creative thinking skills, comprehension levels of concepts and motivatons of learning science on the unit: 'Change of Substance'. The research is based on pretest posttest control group, quasi-experimental desing nonequivalent control group model. In this study, the unit: `Change of Substance` is discussed in the perspective of PBL. Quantitive data and qualitative data are used in the study. In order to gather quantitive data of the study, `Academic Achievement Test`, `Creative Thinking Skills Test`, `Concept Comprehension Levels`, `Motivational Test towards Science Learning' are used as pretest and posttest. In order to gather qualitative data, PBL Scenarios, which are prepared by the researcher and Semi-structured Interviews are used. The research group is formed by 25 in experimental, 25 in control group, in total 50, 5th grade students from a state school in Samsun Province. The research is completed with PBL scenarios in 20 lessons consisting of 4 sessions. Quantitive data of research is done with statistic package programs by using non-parametric and parametric tests together. In conclusion of the research, in the unit: `Change of Substance`, PBL method which is applied experimental group is more efficient than the method which is applied to control group in improving their academic achievements, creative thinking skills, and to comprehend concepts levels. On the other hand, it is concluded that it doesn't effect the motivation significantly. According to the results of analysis of semi-constructed interviews and scenarios, thanks to PBL, it can be observed that students can also improve their skills such as creative thinking, cooperative working, researching and problem solving. If teaching environments planned with PBL are increased, students can reach these learning outcomes not only in this unit but also in the whole curriculum. Moreover, If lesson activities with examples from students' daily lives are planned, it can be ensured a permanent and continuous learning in every grades of education.
Collections