Show simple item record

dc.contributor.advisorÇelikler, Dilek
dc.contributor.authorTopal Germi, Nuray
dc.date.accessioned2021-05-08T10:41:31Z
dc.date.available2021-05-08T10:41:31Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2021-02-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673490
dc.description.abstractAraştırmada Probleme Dayalı Öğrenmenin (PDÖ) 5. sınıf öğrencilerinin `Maddenin Değişimi` ünitesinde başarılarına, yaratıcı düşünme becerilerine, kavram algılama düzeylerine ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma ön test son test eşitlenmemiş kontrol gruplu, yarı deneysel desene göre yürütülmüştür. Araştırmada `Maddenin Değişimi` ünitesi PDÖ çerçevesinde işlenmiştir. Araştırmada nitel ve nicel veriler kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini toplamak için `Akademik Başarı Testi`, `Yaratıcı Düşünme Becerisi Testi`, `Kavram Algılama Düzeyleri`, `Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Testi` ön test son test olarak kullanılırken, nitel verilerini toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan PDÖ senaryoları ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Samsun İlindeki bir devlet ortaokulunun 5. sınıfında öğrenim gören 25'i deney ve 25'i kontrol grubunda olmak üzere toplam 50 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulaması toplamda 20 ders saati olmak üzere 4 oturumdan oluşan PDÖ senaryolarıyla işlenerek 5 haftada tamamlanmıştır. Araştırmanın nicel verileri istatistik paket programıyla nonparametrik ve parametrik testler birlikte kullanılarak yapılmıştır. Nitel verilerde ise içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda `Maddenin Değişimi` ünitesinde deney grubuna uygulanan PDÖ'nün kontrol grubuna uygulanan yönteme göre öğrencilerin akademik başarılarını, yaratıcı düşünme becerilerini ve kavramsal algılama düzeylerini artırmada daha etkili olduğu, motivasyonu ise anlamlı derecede etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ve senaryoların analizinden çıkan sonuçlara göre PDÖ ile öğrenciler problem çözme, araştırma, iş birliği içinde çalışma, yaratıcı düşünme gibi becerilerini de geliştirdiği görülmektedir. PDÖ ile planlanan eğitim ortamları artarsa öğrencileri yalnızca bir ünite ile değil müfredatın tamamında bu kazanımlara ulaşılabilir. Hatta eğitim öğretimin her kademesinde öğrencilerin günlük hayatlarından örneklerin yer alacağı PDÖ ders etkinlikleri planlanırsa öğrenmenin kalıcılığı ve sürekliliği de sağlanabilir.
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to research the effect of Problem Based Learning (PBL) of 5th grade students' achievements, creative thinking skills, comprehension levels of concepts and motivatons of learning science on the unit: 'Change of Substance'. The research is based on pretest posttest control group, quasi-experimental desing nonequivalent control group model. In this study, the unit: `Change of Substance` is discussed in the perspective of PBL. Quantitive data and qualitative data are used in the study. In order to gather quantitive data of the study, `Academic Achievement Test`, `Creative Thinking Skills Test`, `Concept Comprehension Levels`, `Motivational Test towards Science Learning' are used as pretest and posttest. In order to gather qualitative data, PBL Scenarios, which are prepared by the researcher and Semi-structured Interviews are used. The research group is formed by 25 in experimental, 25 in control group, in total 50, 5th grade students from a state school in Samsun Province. The research is completed with PBL scenarios in 20 lessons consisting of 4 sessions. Quantitive data of research is done with statistic package programs by using non-parametric and parametric tests together. In conclusion of the research, in the unit: `Change of Substance`, PBL method which is applied experimental group is more efficient than the method which is applied to control group in improving their academic achievements, creative thinking skills, and to comprehend concepts levels. On the other hand, it is concluded that it doesn't effect the motivation significantly. According to the results of analysis of semi-constructed interviews and scenarios, thanks to PBL, it can be observed that students can also improve their skills such as creative thinking, cooperative working, researching and problem solving. If teaching environments planned with PBL are increased, students can reach these learning outcomes not only in this unit but also in the whole curriculum. Moreover, If lesson activities with examples from students' daily lives are planned, it can be ensured a permanent and continuous learning in every grades of education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleProbleme dayalı öğrenmenin 5. sınıf öğrencilerinin maddenin değişimi ünitesinde başarılarına, yaratıcı düşünme becerilerine, kavram algılama düzeylerine ve motivasyonlarına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of problem based learning 5th grade students' change of substance unit on achievements, creative thinking skills, comprehension levels of concepts and their motivations
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2021-02-11
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmProblem based learning
dc.subject.ytmCreative thinking
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmConcept to perceive
dc.subject.ytmScience teaching
dc.identifier.yokid10327925
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid655682
dc.description.pages195
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess