Yetişkinler okuma yazma öğretimi ve temel eğitim programını tamamlayan bireylerin okuma-yazma düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, yetişkinler okuma yazma öğretimi ve temel eğitim programını tamamlayan bireylerin okuma ve yazma düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Yetişkinler Okuma Yazma Öğretimi ve Temel Eğitim Programını tamamlamış bireylerin okuma yazma düzeyleri ve okuryazarlık durumları betimleneceği için tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 yılları arasında Nevşehir Halk Eğitim Merkezlerinde, okuma yazma öğretim programını tamamlamış 155 birey oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde zaman ve maliyet kaybını önlemek için kolayda örnekleme yöntemine başvurulmuş, araştırmacının yaşadığı il seçilmiştir. Araştırmada, yetişkinlerden kendilerine verilen metni sesli olarak okumaları, okudukları metin ile ilgili açık uçlu sorulara cevap vermeleri ve sesli olarak okunan (dikte edilen) metni yazmaları istenmiştir. Bireylerin okuma ve yazma düzeyleri, okuma ve yazma hızları, okuduğunu anlama becerileri, okuryazarlık durumları belirlenmiştir. Yetişkinlerin çalışmaları ses ortamına kaydedilmiş ve değerlendirme çalışmaları bu ses kayıtları dinlenerek yapılmıştır. Yetişkinlerin okuma düzeyleri `Yanlış Analizi Envanteri`, yazma düzeyleri `Okunaklılık Normu` kullanılarak ölçülmüştür. Anlama becerilerinin ölçülmesinde ise basit ve derin anlamayı ölçmeyi amaçlayan açık uçlu sorular kullanılmıştır. Yetişkinlerin bir dakikada okudukları ve yazdıkları doğru kelime sayısı hesaplanmıştır. Araştırma verileri analiz edildiğinde Yetişkinler Okuma Yazma Öğretim Programını tamamlayan bireylerin okuma ve yazma düzeyleri, okuma ve yazma hızlarının düşük olduğu ve okuduğunu anlama becerilerinin endişe düzeyinde olduğu, okuryazarlık düzeylerinin programda belirlenen hedeflerin çok uzağında olduğu görülmüştür.ANAHTAR KELİMELER: Okuma, yazma, ilkokuma yazma öğretimi, okuryazarlık, gizli okumaz-yazmazlık, yetişkin, yetişkin eğitimi. In this study, it is aimed to determine the literacy levels of individuals who have completed the adult's teachıng literacy and basic training program. As the literacy levels and of individuals who have completed the adult's teachıng literacy and basic training program will be described, it is a scanning tpye study. The study's study group constitutes 155 individuals who have completed literacy program in Nevşehir Public Education Center between 2009 and 2010. In order to avoid the loss of time and cost in determining the study group the easy-sampling was applied and the city in which the researcher was chosen. In this study, adults were asked to read the passage given aloud, to answer the open-ended questions asked and to write the passage read aloud(dictated). The indiviuals literacy levels, speed, comprehension skills and status were determined. Adults' sounds were recorded and the evaluation was carried out by listening these sounds. Adults' reading levels were measured by using `Incorrect Analysis Inventory ` and their writing levels were measured by using `Legibility Norm`. In measuring their comprehension levels, open-ended questions aiming easy and deep comprehension were asked. Correct word numbers which adults read in a minute were calculated.When the study data were analyzed, it was seen that the literacy levels and speed of adults who have completed the Adults Literacy Program were low, their comprehension skills were at worrying levels and their literacy status were far away from the targets of the program.KEY WORDS: Reading , writing , basic training of reading and writing literacy , hidden illiteracy , adult, adult training
Collections