Öğretmen adaylarında fiziksel aktiviteye katılım, sosyal görünüş kaygısı ve sosyal öz-yeterlik ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım durumu, sosyal görünüş kaygısı ve sosyal öz-yeterlik algılarını bazı değişkenlere göre incelemek ve aralarındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma grubunu, 2012-2013 Eğitim Öğretim Yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi bünyesindeki bölümler ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokuluna bağlı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören toplam 2324 (1483 kadın, 840 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; ?Kişisel Bilgi Formu?, ?Egzersiz Davranışı Değişim Basamakları Anketi?, ?Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği? ve ?Sosyal Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği? kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntem olarak; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-Testi, bağımsız gruplar için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), sınıflamalı değişkenler arasındaki ilişki için Ki-Kare Testi, ayrıca bağımlı değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım durumunun cinsiyete, okudukları bölümlere, yaşamlarının önemli bir kısmını geçirdikleri yere, ailede sporla ilgilenme durumuna ve yaşanılan çevrede egzersiz yapmaya elverişli alanların olup olmaması durumuna göre farklılaştığı görülmektedir. Ayrıca, öğretmen adaylarının sosyal görünüş kaygılarının ve sosyal öz-yeterlik algılarının, bütün bağımsız değişkenlerle aralarında anlamlı farklılıkların olduğu görülmektedir. Bağımlı değişkenler arasındaki ilişkiye bakıldığında, fiziksel aktiviteye katılım seviyesinin arttıkça sosyal görünüş kaygısının azaldığı, sosyal öz-yeterlik algısının arttığı ve sosyal görünüş kaygısının arttıkça da sosyal öz-yeterlik algısının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle, öğretmen adaylarının nitelikli bir öğretmen olmalarında etkili olabilecek bazı unsurlara sahip olabilmeleri açısından, fiziksel aktivitelere katılmaları önerilir.Anahtar kelimeler: Beden imgesi, fiziksel aktivite, sosyal öz-yeterlik, sosyal kaygı The aim of this study is to examine and specify the relationship between the participation of candidate teachers in physical activity, the anxiety of social aspect, and social self-efficacy according to some variables. 2324 (1483 women, 840 men) students in department of Physical Education and Sport Teaching in the School of Physical Education and Sport and also in other departments of Fatih Education Faculty in Karadeniz Technical University in 2012-2013 acaemic year, participated in this research as an investigation group. ?Personal Information Form?, ?Variation Stages of Exercise Behaviour Questionnaire?, ?Social Aspect Anxiety Scale? and Social Self-efficacy Perception Scale? were employed for data collection. The statistical methods used in this research were descriptive statistics, the independent group one way ANOVA, the independent group t-Test, Chi ?square test and also the correlation and regration analysis for determining the relationship among dependent variations. At the end of the research, it became clear that the students? participation in physical activity varies depending on gender, department, the place that they spend the significant part of their lives, if there is somebody interested in sport in their families, and suitable places for exercise. Moreover, it was found that the anxiety of social aspect and the perception of the self-efficacy have a significant variation in all independent variables. According to the correlation between the dependent variables, it was concluded that as the level of participation in physical activity increases, the anxiety of social aspect decreases and the perception of self efficacy increases; as the anxiety of social aspect increases the perception of social self-efficacy decreases. From the results of this prospective teachers, some of the factors that may have become effective in being a qualified teacher, in terms of participation in physical activity is recommended.Keywords: Body image, physical activity, social self-efficacy, social anxiety
Collections