Akademisyenlerde erteleme ile kişilik özellikleri ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Erteleme davranışı birçok insanın hayatında var olan bir problem olarak görülmektedir. Yoğun bir iş yaşantısı olan akademisyenlerin erteleme davranışlarının incelenmesi, akademisyenlerin erteleme davranışlarının azaltılmasına dönük yapılacak müdahale programlarına yol göstereceği için önem taşımaktadır. Bu araştırmada akademisyenlerin erteleme davranışları ile kişilik özellikleri ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkileri incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada ayrıca, akademisyenlerin erteleme davranışlarının cinsiyet, medeni durum, çocuk sayısı, bilimsel dergileri izleme durumu, yıllık ortalama makale ve bildiri sayısı, yıllık ortalama yürütülen tez sayısı, unvan ve akademik teşvik memnuniyet durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı da araştırılmıştır. Araştırma grubunu, Karadeniz Teknik Üniversitesi'nin farklı fakültelerinde çalışmakta olan 122 kadın ve 178 erkek olmak üzere toplam 300 akademisyen oluşturmaktadır. Katılımcılara, `Kişisel Bilgi Formu`, `Genel Erteleme Ölçeği`, `Eysenck Kişilik Envanteri Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu` ve `Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği` uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 16.00 programı kullanılmış olup Spearman Brown sıra farkları korelasyon katsayısı tekniği, Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis testi tekniklerinden yararlanılmıştır.Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre; genel erteleme ile nörotisizm kişilik özelliği, mükemmeliyetçiliğin davranışlardan şüphe, aile beklentileri ve ailesel eleştiri boyutları ile pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, genel erteleme davranışının medeni duruma, yıllık yazılan makale sayısına ve bilimsel dergileri izleme durumuna göre farklılık gösterdiği diğer araştırma bulguları arasındadır. Sonuçlar, kuramsal çerçevede yapılan çalışmalar göz önünde bulundurularak tartışılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Erteleme, Genel Erteleme, Kişilik, Mükemmeliyetçilik. Procrastination is seen as a problem that many people have in life. It is important to examine academics' procrastination behaviours to be guided to the intervention program will be oriented to the reduction of academics' procrastination behaviors. The purpose of this study is to investigate the relationship between academicians' procrastination, dimensions of perfectionism and personality traits. The study also aimed to examine general procrastination behaviors differentiate with regard to gender, maritial status, number of children, scientific journals' tracking status, academic degree, the number of articles and report written within a year, the number of dissertions prosecuted within a year and the situation to the satisfaction of academic promoting.Study group was used consisted of 122 females and 178 males, totaly 300 academicians working in different faculties at Karadeniz Technical University. The participants were asked to fill in a `Personal Information Form`, `General Procrastination Scale` , `Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated` and `Multidimensional Perfectionism Scale` . In data analysis, SPSS 16.00 was used and Spearman Brown Rho Correlation Coefficient, Kruskal Wallis test and Mann Whitney U test analysis techniques were applied.The results of the data analysis showed that there is a statistically significant positive correlation between general procrastination behavior and neuroticism sub-scales of personality traits, doubts about actions, parental expectations and parental criticism sub-scales of perfectionism. The results indicated that general procrastination behavior was differentiated according to marital status, scientific journals' tracking status and the number of articles written within a year. The results were discussed taking the studies conducted within the theoretical framework into consideration. In line with these results, suggestions were made for researchers and practitioners.Key Words: Procrastination, General Procrastination, Personality, Perfectionism.
Collections