An efficiency analysis on english proficiency grouping of same graders in primary education
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrencileri seviyelerine, yeterliliklerine ya da yeteneklerine göre gruplandırmak yıllardır pek çok ülkede uygulanmakta olan bir sistemdir. Öğrencileri gruplandırmanın pek çok sebebi bulunmaktadır. Kalabalık sınıflar, farklı yetenekteki öğrenciler ya da farklı seviyelerde olan öğrenciler bu sistemin oluşmasının nedenleri arasındadır. Bu araştırma dil yeterliliklerine göre kurlara ayrılmış olan öğrencilerin ve özel bir okulda kur sistemini uygulamakta olan öğretmenlerin ve idarecilerin görüşlerini hedeflemiştir. Aynı zamanda bu araştırma kur sisteminin güçlü ve zayıf yönlerini, ileride oluşabilecek fırsatları ve tehditleri de araştırmıştır. Araştırmada, özel bir okulda çalışan ve birden fazla yıldır kur sistemini uygulayan 10 öğretmen, 3 idareci ve 4 yıldır kur sistemine maruz kalan 6 öğrenci ile mülakat yapılmıştır. Mülakatta sistemin güçlü yönleri, zayıf yönleri, fırsat ve tehditleri üzerinde durulmuştur. Sonuç olarak öğretmenler sistemin güçlü yanlarından bahsederken, zayıf yönlerinin de göz ardı edilemeyecek boyutta olduğunu belirtmişlerdir. İdareciler sistemin iyileştirilmesi gereken zayıf yönleri olsa dahi, sistemin güçlü yönlerinin olduğunu belirtmişlerdir. Öğrenciler ise genel olarak sistemden gayet memnun olduklarını ve de öğretmenlerinin bahsettiği olumsuz yönlerden hiç bahsetmemişlerdir. Grouping same-class students in terms of their levels, proficiency levels or abilities has been applied over the years. Students have been grouped for many reasons. Overcrowded classes, students with differing abilities and students whose proficiency levels are different are some of the reasons for implementing this system. This study addressed students who have been grouped in terms of their proficiency levels, as well as their teachers? and administrators? evaluations on applying this system in a private primary school. This study also investigated whether there were any strong and weak points, opportunities and threats of the system. In this study, ten teachers who have been working in a private school and applying this system for more than one year, three administrators, and six students who have been studying according to this system for four years were interviewed. In the interviews, the strengths and weak points, opportunities and threats of the system were elaborated. As a result; while teachers mentioned the strengths of the system, they also stated that the weaknesses of the system should not be ignored. The administrators stated that there were strong points of the system, despite the weaknesses that should be resolved. The students stated that they were pleased with the system in general, and they did not mention the negative points of the system brought up by their teachers.
Collections