Show simple item record

dc.contributor.advisorSönmez, Selami
dc.contributor.authorÇelik, İsmail
dc.date.accessioned2020-12-03T15:18:57Z
dc.date.available2020-12-03T15:18:57Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/57155
dc.description.abstract20. yüzyılın başlarında Avrupa'da meydana gelen eğitim hareketleri, diğer ülkelere de yayılmıştır. II. Meşrutiyetten sonra ülkemizde de etkili olan eğitim akımları, memleketin kalkınmasındaki en önemli sorunun eğitim sorunu olduğu hususunda birleşmiş ve eğitimle ilgili çeşitli görüşler ileri sürülmüştür. Bu dönemde Eğitim Bakanı olan Emrullah Efendi ise, Maarifle ilgili olarak ıslahatların önemine değinmiş ve ülkenin birlik ve beraberliği ve kalkınabilmesi için gerekli olan milli elitler yetiştirilmesi görüşünü ortaya atmıştır.?Tuba Ağacı Nazariyesi? adıyla ortaya koyduğu görüşüyle Emrullah Efendi, ilmin yukarıdan başladığını, dolayısıyla eğitimde reform çalışmalarının da öncelikle Darülfünun'dan başlatılması gerektiğini ifade etmiştir. ?Bizler yüksek zihinlere muhtacız? diyerek elitlerin ülke için önemini vurgulamış ve bu yönde çalışmalar yapmıştır. Eğitimde nicelikten çok niteliğin önemli olduğuna inanmış, eğiticilerin eğitimine özel bir önem vermiştir.Feridun Vecdi tarafından da desteklenen elit eğitimi akımı, sonraki dönemlerde ise Ziya Gökalp ve Mümtaz Turhan tarafından savunulmuştur. Deha seviyesinde olan insanların özellikle ülkenin kalkınması açısından öneminin bilincinde olan bu eğitimciler, üniversitelerin yeterliliklerini tartışmış, üstün bir medeniyet için batıda yerleşmiş olan ilim zihniyetinin ülkemizde de yerleştirilmesinin gerekli olduğunu ifade etmişlerdir. Elit yetiştirmek suretiyle kalkınmanın gerçekleşeceğini ileri süren bu düşünce, eğitim tarihimiz açısından halen güncelliğini korumaktadır.
dc.description.abstractEducation movements coming into being at the start of 20th century in Europe spread through other countries. Educational movements seen after the Second Constitutional Monarchy period in Ottoman Empire had the same view that the most important obstacle for the development of country was lacking of education and put forward some opinions related to education. Emrullah Efendi, Minister of Education at that time, focused on the importance of reforms in education and had the idea that national elites had to be grown up for the development and union of country. Emrullah Efendi stated in his work named ?Tuba Ağacı Nazariyesi? that all sciences started from upper level of community and therefore refom had to be started primarily from Darülfünun. He keynoted the importance of elites by saying ?we need superior brains? and worked in this way. He believed that quality in education is more important than quantity and focused on the training of trainers.Movement of elite education, supported also by Feridun Vecdi, was additionally advocated by Ziya Gökalp and Mümtaz Turhan in the later periods. These trainers having realized the importance of people with genius intelligence for the development of country discussed the efficiency of universities and highlighted that scientific understanding settled in the West had to be transferred to country for a superior civilisation. This thought suggesting that development would be possible by growing up elite is still updated in educational history of the country.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürk eğitim düşüncesinde elit eğitimi akımı
dc.title.alternativeElite education movement in turkish education thought
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmOttoman scholl
dc.subject.ytmEmrullah Efendi
dc.subject.ytmElites
dc.subject.ytmEducational history
dc.subject.ytmGökalp, Ziya
dc.subject.ytmTurhan, Mümtaz
dc.subject.ytmElites education
dc.subject.ytmTurkish education history
dc.subject.ytmEducation thought
dc.identifier.yokid403251
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid299740
dc.description.pages201
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess