Çoklu zekâ kuramına dayalı öğrenme yöntemi ve motivasyon stilleri etkileşiminin öğrencilerin tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi
dc.contributor.advisor | Gümüş, İbrahim | |
dc.contributor.author | Kurt, Murat | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:17:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:17:43Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/57091 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Çoklu Zekâ Kuramlı öğrenme yöntemi ve motivasyon stilleri etkileşiminin öğrencilerin biyoloji dersine karşı tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılığına etkisini saptamaktır. Araştırma da nicel araştırma yöntemlerinden yarı-deneysel araştırma deseni (quasi-experimental design) ve gerçek deneme modellerinden öntest ? sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Ağrı'da bir lisenin 9. sınıf öğrencilerinden 300 öğrenci ile yapılmıştır. Canlıların Sınıflandırılması ve Biyolojik Çeşitlilik ünitesi deney grubunda çoklu zekâ kuramına dayalı öğrenme yöntemi ile, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Araştırmanın uygulama süreci 15 haftalık toplam 30 ders saati (haftalık ders saati süresi 2 saattir) süresince gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; denkleştirmede kullanılan kişisel bilgiler anketi, biyoloji tutum ölçeği, biyoloji başarı testi ve motivasyon stilleri anketi kullanılmıştır. Kişisel bilgiler anketi, biyoloji tutum ölçeği, biyoloji başarı testi araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Öğrencilerin gruplandırılması amacıyla kişisel bilgiler anketi uygulanarak deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Öğrencilere motivasyon stilleri anketi uygulanarak öğrencilerin motivasyon stilleri belirlenmiştir. Araştırmanın başında ve sonunda biyoloji tutum ölçeği ve başarı testi uygulanarak veriler toplanmıştır. Ayrıca başarı testi bilgilerin kalıcılığını belirlemek amacıyla son test uygulamasından 12 hafta sonra tekrar uygulanmıştır. Veri analizleri için SPSS (Statictical Package for Social Sciences Program, Version 18.0) paket programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizini yapmak amacıyla bağımsız örneklemler ve karışık ölçümler için iki faktörlü varyans analizi (two-way ANOVA for ivindependent samples), bağımsız örnekler için t testi (independent sample t test), bağımlı örneklemler için t testi ( paired sample t test) ve kalıcılık puanları için Bonferroni Testi kullanılmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır:Uygulanan yöntemin ve motivasyon stilinin öğrenme üzerindeki ortak etkisi anlamlı değildir. Grup ve motivasyon stilinin ortak etkisinin tutum puanı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır. Bütün motivasyon stillerinde deney grubunun başarı puan ortalamaları kontrol grubundan yüksektir. Çoklu zeka kuramlı öğretim yapılan deney grubunda en yüksek başarı puanı ortalaması iş birlikli motivasyon stilinde, en düşük ise katılım motivasyon stilindedir. Geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubunda en yüksek başarı puanı araştırma motivasyon stiline aitken, en düşük başarı puanı ortalaması ise iletişim motivasyon stiline sahip olanlarda görülmüştür. Sonuçta çoklu zekâ kuramına dayalı öğretim, geleneksel öğretim yöntemine göre öğrencilerin canlıların sınıflandırılması konusundaki akademik başarılarını ve bilgilerin kalıcılık düzeylerini artırmada daha etkili olmuştur. | |
dc.description.abstract | The objective of this study is to determine the effect of the transaction between the learning method based on the Multiple Intelligence Theory and motivational styles on students? attitudes towards their biology course, their academic success, and the permanence of their knowledge. In the study, the quasi-experimental study design was used as a quantitative study method and the pretest-protest control group model was usedas a real experimental model. The study was conducted with 300 students attending ninth grade in a high school situated in Ağrı during the school year 2010-2011. Classes on the Classification of Living Creatures and Biological Diversity were taughtusing the learning method based on the Multiple Intelligence Theory inthe experimental group and by using the traditional learning method inthe control group. The implementation process of the study was realized during a total of 30 course hours in 15 weeks (the duration of weekly course hours was two hours). The personal information questionnaire applied in normalizing, the biology attitude scale, the biology success test and the motivational styles questionnaire were used as data collection tools in this investigation. The personal information questionnaire, the biological attitude scale and the biology success test were developed by the investigator. Experimental and control groups were formed by applying a personal information questionnaire for the purpose of student grouping. Students? motivational styles were determined by applying the motivational styles questionnaire. Data were collected by applying a biology attitude scale and success test at the beginning and end of the investigation. Furthermore, the success test was repeated 12 weeks after the last test implementation in order to determine the permanenceof the information obtained from the success test.The SPSS packaged software (Statistical Package for Social Sciences Program, Version 18.0) was used for data analysis.In order to make a statistical analysis of the study data;a two-way analysis of variance (two-way ANOVA)with two factors was conducted forindependent samples and mixed measures, an independent sample t test was usedfor independent samples, and apaired sample t test was conducted fordependent samples. The Bonferroni test was used for the permanence scores. The following results were obtained from this study:The common effect of the method and motivational style implemented on learning is not significant.The common impact of the group and motivational style does not have a significant impact on the attitude score. In all motivational styles, the averages of the success scores of the experimental group are higher than those belonging to the control group. In the experimental group in whichthe learning method based on the multiple intelligence theory was implemented, the highest average of the success score was in the cooperative motivational style, while the lowest was in the participation motivational style.In the control group in whichthe traditional learning method was implemented, while the highest success score belonged to the investigation motivational style, the lowest average of the success score was observed in those who had a communication motivational style. The results indicate that multiple intelligence based teaching method is more effective in increasing children?s academic success in classification of living beings unit and permanence level of their knowledge. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Çoklu zekâ kuramına dayalı öğrenme yöntemi ve motivasyon stilleri etkileşiminin öğrencilerin tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of the transaction between the learning method based on the multiple intelligence theory and motivational styles on students? attitudes and academic success and the permanence of theirknowledge | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Permanence | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Biology teaching | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.subject.ytm | Multiple intelligence | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.identifier.yokid | 426968 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 319669 | |
dc.description.pages | 230 | |
dc.publisher.discipline | Biyoloji Eğitimi Bilim Dalı |