Matematik tarihinin matematik derslerinin öğretiminde kullanılması: İbrahim Hakkı perspektifi ve Babil yöntemi örneği
dc.contributor.advisor | Soylu, Yasin | |
dc.contributor.author | Başibüyük, Kani | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:17:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:17:18Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-11-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/57070 | |
dc.description.abstract | Matematik tarihi, genel olarak matematiksel bilginin nasıl medeniyetler boyunca elden ele devredilerek büyüdüğünü ve geliştiğini gösteren bilgiler sunar. Matematik derslerinde matematik tarihine yer vermek öğrencilerin matematiğin açık, yaşayan, hisleri olan ve her zaman ilginç olduğu fikrini edinmelerini sağ-layabilir. Bundan dolayı matematik tarihinin matematik derslerinde kullanılması önemsenmelidir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı kareköklü sayıların yaklaşık değerlerini bulmak için kullanılan, İbrahim Hakkı'nın kullanmış olduğu yöntem, Babil yöntemi ve MEB ders kitaplarında yer alan eski ve yeni yöntemlerin öğrenci başarısına etkilerinin araştırılması ve matematik tarihinden faydalanılarak öğretim yapılan gruplardaki öğrencilerin matematik derslerinde matematik tarihinin kullanılmasına yönelik tutumlarının ortaya çıkarılmasıdır. Bu bağlamda çalışmanın örneklemini 2011-2012 öğretim yılında, Erzincan Üniversitesi bünyesinde bulunan bir Meslek Yüksekokulunda bulunan 77 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kareköklü sayıların yaklaşık değerlerini bulmak için kullanılan bilgi testi kullanılmıştır. Yöntemlerin başarılarını belirlemek için üç farklı gruba ayrılan örnekleme bilgi testi ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca uygulamanın ikinci kısmında matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanımına yönelik tutumları belirlemek için veri toplama aracı olarak tutum ölçeği uygulanmıştır. Uygulamanın ikinci kısmında İbrahim Hakkının kullandığı yöntemin uygulandığı grup ile Babil yönteminin uygulandığı grup tarihsel bir yanı olduğu için birleştirilmiş ve deney grubunu oluşturmuş, MEB grubu ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Tutum ölçeği ise kişi sayısı 50 olan deney grubu ve kişi sayısı 25 olan kontrol grubuna uygulanmıştır. Uygulama sonrasında elde edilen verilerin analizi yapıldığında, İbrahim Hakkının kullanmış olduğu yöntemin uygulandığı gruptaki başarı ile MEB ders kitabında bulunan yöntemin uygulandığı grup arasında anlamlı bir fark oluşmuştur. Babil yönteminin uygulandığı grup ile MEB grubu arasında bir fark olmasına rağmen bu fark anlamlı bulunmamıştır. Uygulamanın ikinci kısmında birleştirilen ve deney grubu olarak değerlendirilen Babil grubu ile İbrahim Hakkı grubunun tutum puanlarının kontrol grubundaki MEB grubuna göre daha yüksek olduğu belirlenmiş ve grupların tutum puanları arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimeler: Matematik Tarihi, Köklü Sayılarda Yaklaşık Değer, İbrahim Hakkı Yöntemi, Babil Yöntemi. | |
dc.description.abstract | The history of mathematics presents information that shows how mathematical knowledge grew and developed, passing from hand to hand through civilizations. Giving a place to the history of mathematics in maths classes may enable students to get an idea that mathematics is open, living and always interest-ing and that it has senses. Therefore, importance should be attached to give a place to the history of mathematics in maths classes. Accordingly, the objective of this study is to research the effects of the method by İbrahim Hakkı, Babylonian method and old and new systems included in MEB (Ministry of National Education) course books ?all used to find approximate values of square root numbers? on students? success, and to show up attitudes of students in groups, which take advantage of the history of mathematics in education, towards the use of history of mathematics in maths classes. Within this context, the sampling of the study consists of 77 students in a Vocational High School under Erzincan University in 2011-2012 academic year. Information test for finding approximate values of square root numbers was used as the data collection tool. To determine the success of the methods, the information test was applied as initial and final tests to the samples, divided into three groups. Moreover, in the second part of the application, attitude scale was used as the data collection tool in order to determine the attitudes towards the use of history of mathematics in maths education. In the second part of the application, the groups, which the method by İbrahim Hakkı and the Babylonian method were applied on, were combined due to their historical aspect and formed the experimental group, while the MEB group formed the control group. The attitude scale was applied on the experimental group consisting of 50 people and the control group of 25 people.When the data obtained after the application was analysed, a significant difference was observed between the success of the group on which the method by İbrahim Hakkı was applied and the group on which the method in the MEB course book was applied. Although there was also a difference between the group on which the Babylonian method was applied and the MEB group, such difference was not found very significant. It was observed that the attitude points of the Babylonian method and İbrahim Hakkı group, which was combined and evaluated as the experimental group in the second part of the application was higher than the MEB group (control group), and there was a significant difference between the attitude points of such groups.Key Words: History of Mathematics, Approximate Value of Root Numbers, İbrahim Hakkı?s Method, Babylonian Method. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Matematik tarihinin matematik derslerinin öğretiminde kullanılması: İbrahim Hakkı perspektifi ve Babil yöntemi örneği | |
dc.title.alternative | The use of mathematics history in mathematics courses: İbrahim Hakki?s perspective and Babylonian method sample | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-11-26 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.identifier.yokid | 439419 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 319655 | |
dc.description.pages | 78 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Öğretmenliği Bilim Dalı |