İlköğretim 6-8. sınıf öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını kullanabilme durumları: Erzurum örneklemi
dc.contributor.advisor | Sözbilir, Mustafa | |
dc.contributor.author | Yazici, Fatih | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:16:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:16:48Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/57044 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı ilköğretim 6-8. sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme yöntemlerine ilişkin bakış açılarını, kullanım sıklıklarını ve yeterlik düzeylerini tespit edip, bu alanda karşılaşılan sorunları belirleyerek bu sorunların çözümüne yönelik neler yapılabileceğini ortaya koymaktır. Bu sayede çalışmanın hem alan yazına bir katkı sağlaması, hem de öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşımın ön planda olduğu yeni öğretim programlarında ölçme-değerlendirme alanındaki eksiklerinin ortaya çıkarılıp, kendilerini geliştirmelerine imkân sağlanarak eğitimin beklenen kalite düzeyine ulaşması ihtiyaçlarına cevap vermesi beklenmektedir.Nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan tarama yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada alan yazın taraması yapılarak öğretmenlerin ölçme-değerlendirmeye yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla bir anket geliştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Erzurum il merkezi ilköğretim okullarındaki 6-8 sınıflarda görevli 1470 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem oluşturulurken olasılıklı (tesadüfî) olmayan örnekleme yöntemlerinden elverişlilik örneklemesi kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın evreni ilköğretim 6-8 sınıflarda görevli 474 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin analizinde, anket maddelerine verilen cevaplar kapsamında betimsel istatistiklerden frekans (f) ve yüzde (%) kullanılarak genel durum betimlenmiş, araç-gereç ve yöntemlere ilişkin bakış açıları, yeterlilik algıları ve kullanma sıklıkları görüşlerinin ortalamaları da hesaplanmıştır. Ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemlerine ilişkin kullanım sıklığı ve yeterlik düzeyi üzerinde cinsiyet ve branşın etkisini incelemek üzere Mann Whitney U testi, kıdemin etkisini incelemek için de Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Ayrıca, ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemlerine ilişkin kullanım sıklığı ve yeterlik düzeyi arasındaki ilişkinin analizinde Sperman Sıra Farkları korelâsyonu testinden faydalanılmıştır.Araştırma sonucunda; öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun geleneksel ölçme-değerlendirme yöntemlerini daha çok kullandıkları ve bu konuda kendilerini daha yeterli hissettikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca kullanacakları yöntemleri belirlerken en fazla öğrenci seviyesini, en az ise idareci ve velilerin tercihlerini dikkate aldıkları, kullanım sırasında en fazla karşılaştıkları problemin ise mevcut altyapı eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler bu konudaki sorunların giderilmesi için alternatif ölçme-değerlendirme araç-gereç ve yöntemleri ile ilgili çalışmalara ve eğitim fakültelerinde ölçme-değerlendirmeye yönelik derslere ağırlık verilmesi gerektiğini belirtmişler, ayrıca teorikten ziyade uygulamaya dönük hizmet içi eğitim kurslarının düzenlenmesi gerektiğini vurgulamışlardır.Anahtar Kelimeler: Ölçme-değerlendirme, alternatif ölçme-değerlendirme, yapılandırmacı yaklaşım, öğretim programı, anket. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to find out elementary 6-8 grades teachers' point of views on assessment and evaluation methods, frequency of use, and their level of adequacy in these methods together with the problems encountered in this area. Thus, this work contributes the literature by identifying the teachers? lacks about assessment and evaluation methods in new elementary education curriculums formed with a constructivist approach. It is intended that this helps teachers to improve themselves so the education can be reached to the intended level.This quantitative study has been done with survey method. Data were collected through a questionnaire developed on the base of a literature review. Population of the study is composed of 1470 primary teachers teaching grades 6 to 8 in Erzurum city center. The sampling of the study was consisted of 474 teachers who were volunteered to join the study. Data gathered through the questionnaire were subjected to both descriptive and inferential statistical analysis, In order to analyze effects of genders and branches on adequacy level and frequency of occurrence in assessment and evaluation, Mann Whitney U test, in order to analyze effects of year of teaching Kruskal Wallis H tests were used. Furthermore, in order to analyze the relation between adequacy level and frequency of use of assessment and evaluation methods, the Sperman's Rank Correlation coefficient test was used.As a result of this research, teachers use traditional assessment and evaluation methods and they feel themselves sufficient rather than alternative approaches. Also, it is found that the most influential aspect was the students? level in choosing the assessment method while the parents and managers views were the least considered aspect. Moreover, the most common problem encountered regarding the assessment and evaluation was the lack of existing infrastructure. In order to solve these problems, teachers says that there must be more studies about assessment and evaluation methods during preservice teachers training and there must be more practical in service training for the teachers.Keywords: Assessment and evaluation, alternative assessment, constructivist approach, curriculum, survey. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 6-8. sınıf öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını kullanabilme durumları: Erzurum örneklemi | |
dc.title.alternative | Elementary 6-8 grades teachers? use of measurement-assessment approaches: Erzurum sampling | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Constructivist teaching method | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.identifier.yokid | 433617 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 319668 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |