Show simple item record

dc.contributor.advisorGülbahçe, Arzu
dc.contributor.authorHalmatov, Sultanberk
dc.date.accessioned2020-12-03T15:12:42Z
dc.date.available2020-12-03T15:12:42Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56847
dc.description.abstractRehberlik kavramı 1950′li yıllarda Türk Millî Eğitim Sistemine girmiştir. Bu yıllarda Türkiye'deki eğitim sistemini incelemek üzere Amerikalı uzmanlar davet edilmiş ve Amerika'ya eğitim görmek üzere Türk eğitimciler gönderilmiştir. 1953′de Talim ve Terbiye Dairesi'ne bağlı `Test ve Araştırma Bürosu` kurulmuştur. 1953-1954 öğretim yılından itibaren Gazi Eğitim Enstitüsü'nün Pedagoji ve Özel Eğitim Bölümlerinde `Rehberlik` ve `Rehberlik Teknikleri` okutulmaya başlanmıştır. 1954-1955 yılları arasında rehberlik konusunda kitap, broşür ve makaleler yayınlanmaya başlanmıştır. 1955 yılında Ankara'da Demirlibahçe İlkokulu'nda `Psikolojik Servis Merkezi` adlı bir `Rehberlik ve Araştırma Merkezi` açılmıştır. 2013 yılı itibariyle bu merkezlerin sayısı 212′ye ulaşmıştır. 1955 yılında İstanbul'da Atatürk Kız Lisesi ve 1965 yılında Ankara'da Deneme Lisesi'nin programları rehberlik anlayışına göre hazırlanarak söz konusu okullarda rehberlik servisleri kurulmuştur. 1953-1988 yılları arasında toplanan Millî Eğitim Şûraları'nda (V., VII., VIII., IX., X., XI. ve XII.) rehberlik farklı anlam ve içeriklerde de olsa ayrıntılı bir şekilde yer almıştır. 1962 yılında Ortadoğu Teknik Üniversitesi'nin Psikoloji Bölümü lisans programına `Danışma Psikolojisi` dersi eklenmiştir. 1965 yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesinde `Eğitim Psikolojisi ve Rehberlik` bölümü kurularak burada lisans düzeyinde eğitime başlanmıştır.. Bu araştırma ile Türkiye'de psikolojik danışma ve rehberlik ile ilgili yasal ve kurumsal gelişmeler ile mevcut durum incelenmiş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Sonuç olarak Türkiye'de psikolojik danışma ve rehberliğin 1950 yılından günümüze kadar sürekli bir gelişim gösterdiği görülmüştür.
dc.description.abstractThe term counselling was introduced into Turkish National Education System in 1950s. American experts were invited into Turkey to study the Turkish education system, and Turkish pedagogues were sent to America in order to study there. In 1953, `Test and Research Bureau` was established being attached to Education and Morality Department. As of 1953-1954 school year, `Guidance` and `Guidance Techniques` were instructed in Pedagogy and Special Training Departments Gazi University. Between 1954 and 1955, various books, brochures and articles were produced regarding guidance. In 1955, the first `Guidance and Research Centre` namely `Psychological Service Centre` was started in Demirlibahce Primary School Ankara. By 2013, the number of such centres has gone up to 212. In 1955, the programs of Ataturk Girls' High School Istanbul, and Deneme High School Ankara were prepared in accordance with an understanding of guidance, and guidance centres services were established in both schools. During National Education Councils (V, VII, VIII, IX, X, XI and XII) assembled between 1953 and 1988, guidance was discussed in detail though under a different meaning and content. In 1962, `Counselling Psychology` lecture was placed into undergraduate program of Psychology Department Middle East Technical University. In 1965, department of `Education Psychology and Guidance` was established in Education Faculty Ankara University, and the department offered bachelor's degree. Under Second Five-Year Development Plan in 1967, the Ministry of National Education projected starting planned and programmed guidance practices at schools.In this research where we attempt to outline developments in the field of Psychological Counselling and Guidance in Turkey, the first part addresses the problem, and the second part points out the objective and significance of the research, and information on related researches is provided. The third part includes findings and evaluations. The conclusion and recommendations from the research are given in the fourth part. This research has investigated legal and organizational developments, and current status related with Psychological Counselling and Guidance in our country, evaluating the results afterwards.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkiye`de psikolojik danışma ve rehberliğin gelişim süreci
dc.title.alternativeDevelopment of psychological counselling and guidance in Turkey
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmGuidance services
dc.subject.ytmEducation system
dc.subject.ytmTurkish education system
dc.subject.ytmProfessional development
dc.subject.ytmEducational history
dc.subject.ytmTurkish education history
dc.subject.ytmPsychological counseling
dc.subject.ytmGuidance
dc.identifier.yokid10057633
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid381623
dc.description.pages153
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess