Jigsaw ve öğrenci takımları başarı bölümleri yöntemlerinin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına ve akademik başarılarına etkisi
dc.contributor.advisor | Şimşek, Ufuk | |
dc.contributor.author | Baydar, Aşkin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:11:31Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:11:31Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56791 | |
dc.description.abstract | İşbirlikli öğrenme yöntemlerinden jigsaw ve öğrenci takımları başarı bölümlerinin (ÖTBB) karşılaştırıldığı bu çalışmanın amacı, bu iki yöntemin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına ve akademik başarılarına etkisini ölçmektir.Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 akademik yılında Artvin Çoruh Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı, ikinci sınıfta okuyan 40 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı araştırmanın nitel bölümüne ise her iki gruptan toplam 10 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarının akademik başarılarını ölçmek üzere araştırmacı tarafından geliştirilen Akademik Başarı Testi (ABT) ve epistemolojik inançlarını ölçmek için Schommer tarafından geliştirilen, Deryakulu ve Büyüköztürk tarafından Türkçeye çevrilerek uyarlanan Epistemolojik İnanç Ölçeği (EİÖ); nitel bölümünde ise yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak; nitel veriler ise tematik kodlama ile ayrıştırılıp tablolaştırılarak değerlendirilmiştir.Yapılan analizlerin sonucunda jigsaw yönteminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının epistemolojik inançları üstünde, ölçülen üç boyutta da, yani `öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna inanç`, `öğrenmenin yeteneğe bağlı olduğuna inanç` ve `tek bir doğrunun var olduğuna inanç` boyutlarında ÖTBB yöntemine göre daha etkili olduğu görülmektedir. Analiz sonuçları ÖTBB'nin de öğretmen adaylarının akademik başarıları üstünde jigsawa göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Araştırmanın nitel bulguları da nicel bulgularını destekler niteliktedir. Jigsaw grubundaki katılımcıların yarı yapılandırılmış görüşme sorularına verdikleri yanıtlar epistemolojik inançlarının ÖTBB grubundaki katılımcılara göre daha sofistike oduğunu gösterirken ÖTBB grubundaki katılımcıların yanıtları da işbirlikli çalışmalar boyunca başarıya jigsaw grubundaki katılımcılara göre daha çok güdülendiklerini göstermektedir. Araştırmanın nitel bulguları ayrıca her iki yöntemin uygulanış biçimi ve genel olarak işbirlikli yöntemlerin özellikleri hakkında öğrencilerin verdiği dönütleri ve gelecekteki uygulamalara yönelik önerileri içermektedir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to compare two cooperative learning methods, jigsaw and student teams achievement divisions (STAD), in terms of their effects on social studies pre-service teachers' epistemological beliefs and academic success.The study group of the research was consisted of 40 students who attended Artvin Çoruh University College of Education Department of Social Science Education in 2012-2013 academic year. In the study both quantitative and qualitative research methods were used. 10 pre-service teachers were participated to the qualitative part of the study. Qualitative data of the research was collected with Academic Success Test (AST) which was developed by the researcher; and Epistemological Beliefs Scale (EBS) which was developed by Schommer and translated and adapted into Turkish by Büyüköztürk and Deryakulu. Qualitative data of the research was collected with semi structured interview forms. Quantitative data of the research was analyzed with independent samples t-test and one way analysis of variance (ANOVA); and qualitative data of the research was analyzed with thematic coding and tabulated. The findings of the research show that jigsaw have more effects than STAD on social studies pre-service teachers' epistemological beliefs for all three dimensions measured: `the belief of learning depends on effort`, `the belief of learning depends on ability`, and `the belief of there is only one unchanging truth`. Also the findings show that STAD is more effective than jigsaw on social studies pre-service teachers' academic achievement. These findings were supported with the qualitative findings of the research. Participants' answers to semi structured interview questions indicate that pre-service teachers in jigsaw group have more sophisticated epistemological beliefs than the ones in STAD group. On the other hand, STAD group seemed motivated more to success than jigsaw group. Qualitative findings of the research also include the opinions of pre-service teachers about the implementation of both methods, features of cooperative methods in general; and recommendations for future applications. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Jigsaw ve öğrenci takımları başarı bölümleri yöntemlerinin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına ve akademik başarılarına etkisi | |
dc.title.alternative | The impact of jigsaw and student teams achievement divisions on social studies pre-service teachers' beliefs and academic achievement | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Student teams achievement divisions technique | |
dc.subject.ytm | Jigsaw technique | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.subject.ytm | Beliefs | |
dc.subject.ytm | Epistemology | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Cooperative learning | |
dc.identifier.yokid | 10095968 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 418263 | |
dc.description.pages | 161 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı |