Okul tükenmişliğinin yordanmasında sınav kaygısı ve akademik başarının etkisi
dc.contributor.advisor | Gençdoğan, Başaran | |
dc.contributor.author | Demir, Meva | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:10:57Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:10:57Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56763 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada okul tükenmişliğinin yordanmasında sınav kaygısı ile akademik başarının etkisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ise 2014-2015 eğitim öğretim yılında Erzurum şehir merkezinde bulunan İbrahim Hakkı Fen Lisesi, Türk Telekom Nurettin Topçu Sosyal Bilimler Lisesi, Mehmet Akif Ersoy Anadolu Lisesi, Özel Final Okulları, Atatürk Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi ve Erzurum Anadolu İmam Hatip Lisesi'nin 9, 10, 11 ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan 465 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Okul Tükenmişliği Ölçeği, Sınav kaygısı Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler üzerinde yüzde, frekans, bağımsız örneklem t testi, Tek Yönlü Varyans analizi, Scheffe post hoc testi, korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okul tükenmişliği ile sınav kaygısı ve akademik başarı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sınav kaygısının alt boyutları olan kuruntu ve duyuşsalık ile akademik başarı puanının, okul tükenmişliğini anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul tükenmişliği ve okul tükenmişliğinin her bir alt boyutunun ise cinsiyet, okul türü ve akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılaşmalar gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca sınıf düzeyi değişkenine göre okul tükenmişliğinin duyarsızlaşma alt boyutu açısından anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | In this research, it has been aimed to study the effect of test anxiety and academic success from the point of multible variables in predicting school burnout. Relational Screening Method is employed in this research. In 2014-2015 academic year, 465 students who study in 9,10,11,12 grades at İbrahim Hakkı Science High School,Türk Telekom Nurettin Topçu Social Sciences High School, Mehmet Akif Ersoy High School, Private Final Schools, Atatürk Technical and Industrial Vocational High School and Erzurum Religious Vocational High School, located in Erzurum city center, constitutes the working group of the research. In the research, School Burnout Inventory, Test Anxiety Inventory and Personal Information Form are employed as a datum collection tool. On the data obtained in the research; percentage, independent samples t-test, One-Way ANOVA, Scheffe post hoc test, correlation analysis and multilinear regression analysis are performed.According to the results obtained from the research, a positively meaningful relation has been found among school burnout, test anxiety and academic success. It has been clearly understood that hypochondria and emotionality which are subdimensions of test anxiety, and academic success grade predict meaningly the school burnout. It has been identified that school burnout and each subdimension of school burnout how great differentiations with respect to gender, type of school and academic success level variables.Also, a meaningful differentiation has been found in terms of disensitisation subdimension of school burnout with respect to the class level variable. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Okul tükenmişliğinin yordanmasında sınav kaygısı ve akademik başarının etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of test anxiety and academic success in predicting school burnout | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Test anxiety | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Secondary education students | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.subject.ytm | School life | |
dc.subject.ytm | Schools | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.identifier.yokid | 10085188 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 433852 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |