Kadın dergilerinde sunulan kadın imgesinin feminist yaklaşım kavramlarıyla değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde, kadın dergilerinde sunulan kadın imgesi feminist kavramlarla kategorize edilerek incelenmiştir. Bu bağlamda, 2011-2012 yıllarında ait Cosmopolitan, Instyle, Elle, Marie Claire, Elele dergilerinde yer alan reklamlar, görseller ve metinler taranmıştır. Söz konusu dergi reklamlarında ve meyinlerde, kadının güzellik ve beden tasvirlerinin nasıl yapıldığı, bu tasvirler neticesinde kadına yüklenen anlamların nasıl oluştuğu, nasıl düzenlendiği, görseller doğrultusunda anlamların birbirine nasıl eklemlendiği üzerinde durulmuştur. Üç bölümden oluşan bu tezin ilk bölümünde; feminist kavramların tarihsel gelişimi ve feminist söylemlerin kadına bakışı, ikinci bölümde tüketim kültürü ve reklam, üçüncü bölümde ise araştırmaya konu olan dergilerin incelemesi yapılmıştır. This thesis is aimed to investigate the women image presented in women's magazines, by categorizing them into feminist notions. In this regard, the advertisements, visuals and texts collected from 5 magazines namely, Cosmopolitan, Instyle, Elle, Marie Claire, and Elele were analyzed. The emphasis is made on how the beauty and the body of women is described in the advertisements and texts of these magazines, how do these descriptions form the meaning assigned to women, how these meanings are articulated to each other in accordance with the visuals. This thesis consists of three parts. The first part presents the historical evolution of the feminist notions and how do the feminist discourse perceive the women image. The second part examines the consumption culture and the advertisements. Last part is dedicated to the analysis of the 5 magazines subjected to this research.
Collections