Show simple item record

dc.contributor.advisorİşler, Esra İlkay
dc.contributor.authorKurt Ayyildiz, Melek
dc.date.accessioned2021-05-05T08:37:18Z
dc.date.available2021-05-05T08:37:18Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/566726
dc.description.abstractBu tezde, kadın dergilerinde sunulan kadın imgesi feminist kavramlarla kategorize edilerek incelenmiştir. Bu bağlamda, 2011-2012 yıllarında ait Cosmopolitan, Instyle, Elle, Marie Claire, Elele dergilerinde yer alan reklamlar, görseller ve metinler taranmıştır. Söz konusu dergi reklamlarında ve meyinlerde, kadının güzellik ve beden tasvirlerinin nasıl yapıldığı, bu tasvirler neticesinde kadına yüklenen anlamların nasıl oluştuğu, nasıl düzenlendiği, görseller doğrultusunda anlamların birbirine nasıl eklemlendiği üzerinde durulmuştur. Üç bölümden oluşan bu tezin ilk bölümünde; feminist kavramların tarihsel gelişimi ve feminist söylemlerin kadına bakışı, ikinci bölümde tüketim kültürü ve reklam, üçüncü bölümde ise araştırmaya konu olan dergilerin incelemesi yapılmıştır.
dc.description.abstractThis thesis is aimed to investigate the women image presented in women's magazines, by categorizing them into feminist notions. In this regard, the advertisements, visuals and texts collected from 5 magazines namely, Cosmopolitan, Instyle, Elle, Marie Claire, and Elele were analyzed. The emphasis is made on how the beauty and the body of women is described in the advertisements and texts of these magazines, how do these descriptions form the meaning assigned to women, how these meanings are articulated to each other in accordance with the visuals. This thesis consists of three parts. The first part presents the historical evolution of the feminist notions and how do the feminist discourse perceive the women image. The second part examines the consumption culture and the advertisements. Last part is dedicated to the analysis of the 5 magazines subjected to this research.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGazeteciliktr_TR
dc.subjectJournalismen_US
dc.subjectHalkla İlişkilertr_TR
dc.subjectPublic Relationsen_US
dc.titleKadın dergilerinde sunulan kadın imgesinin feminist yaklaşım kavramlarıyla değerlendirilmesi
dc.title.alternativeThe evaluation of woman image in woman's magazines with the notion of feminist approach
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHalkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMagazines
dc.subject.ytmWoman magazines
dc.subject.ytmWomen
dc.subject.ytmWomen motifs
dc.subject.ytmCosmopolitan magazine
dc.subject.ytmImage
dc.subject.ytmFeminism
dc.subject.ytmFeminine traits
dc.identifier.yokid10075701
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid405554
dc.description.pages140
dc.publisher.disciplineHalkla İlişkiler ve Tanıtım Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess