Sosyal medyanın politik pazarlamaya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Siyasal partiler için temel endişe, seçmenleri ikna ederek oylarının nasıl alınacağıdır. Şüphesiz her alanda olduğu gibi siyasette de rekabet unsuru yoğun bir biçimde kendini göstermektedir. Dolayısıyla siyasiler, partinin seçmenlere uygunluğunu sağlamak, siyasi parti veya adayı en yüksek sayıda seçmene ulaştırmak, rakipler ve muhalefetle farkını ortaya koymak adına geniş bir kitle tarafından kabul görmüş, denenmiş teknikler olan politik pazarlama tekniklerinden faydalanmaktadır. Teknolojinin gelişmesi, kişisel bilgisayar ve internetin yaygınlaşması sosyal medya fenomeninin ortaya çıkmasına öncülük etmiştir. Bu fenomen, sosyal hayatın bir çok alanında olduğu gibi politik pazarlamayı da doğrudan etkilemiştir.Bu çalışmanın temelini, sosyal medyadaki politik pazarlama faaliyetlerinin seçmenin oy kararı üzerindeki etkileri oluşturmaktadır. Çalışmanın ilk iki bölümünde teorik olarak konu ele alınmış, üçüncü bölümde ise sosyal medya kullanan seçmenlerin eğilimlerinin değerlendirildiği araştırma, bulgu ve sonuçlara yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler : Siyasi partiler, politik pazarlama, sosyal medya The main concern for the political parties is `how to take elector's votes by convincing them`. No doubt that the competition factor appears in the area of poitics as well as in any area in the life. Consequently, politicians utilize the marketing technics, which are experimented and accepted by a large number of people, to ensure the accordance of political parties with the electors, make the candidate or the political party reach the most number of electors and exhibit their difference with the competitor and the opponent. Development of the technology, proliferation of personal computers and the increasing number of its users have led the occurence of the social media phenomenon. This phenomenon has directly affected political marketing, like it has affected various area of social life.The effects of political marketing services, which are performed on the social media, on the voting decision of the electors provide the basis for this study. In the first two parts the subject is handled theoretically. Whereas, in the third part some research findings and results are given place which the intentions of the electors, who use social media, are evaluated according to those findings, researchs and results.Key Words : Political parties, political marketing, social media
Collections