Show simple item record

dc.contributor.advisorİşleyen, Tevfik
dc.contributor.authorCansiz, Şükrü
dc.date.accessioned2020-12-03T15:07:35Z
dc.date.available2020-12-03T15:07:35Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56599
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) yaklaşımının ortaöğretim 12. sınıf öğrencilerinin matematik başarısına ve yaratıcı düşünme becerisine olan etkisini araştırmaktır. Bu temel amaç çerçevesinde 16 hafta boyunca matematik dersleri gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımıyla işlenmiş ve bu yaklaşımın yaratıcı düşünme becerisine etkisi incelenmiştir. Ayrıca bu yaklaşımın Türev ve Türevin Uygulamaları konusundaki matematik başarısına etkisi de araştırılmıştır.Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Aşkale ilçesinde bir lisede 12. sınıfta öğrenim gören toplam 40 öğrenci oluşturmaktadır. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT)'inden aldıkları toplam yaratıcılık puanlarına göre öğrenciler alt grup ve üst grup olarak ikiye ayrılmıştır. Araştırmada nitel yöntemin ve nicel yöntemin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma tam deneysel araştırma deseninden oluşmaktadır. Veri Toplama aracı olarak; Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Sözel-Şekilsel Form-B, Türev Başarı Testi (TBT), araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış mülakat formu, gözlem formu ve video kayıtları kullanılmıştır. Verileri değerlendirmede SPSS 18.0 paket programı kullanılarak TBT'den alt grubun ve üst grubun elde ettikleri puanlar arasındaki anlamlı fark için bağımsız t testi, TYDT normal dağılım gösteren alt boyutlar için bağımsız t testi, normal dağılım göstermeyen alt boyutlar için Mann Whitney-U testi yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin içerik ve betimsel analizi yapılarak tablolar halinde sunulmuş ve betimlenmiştir. Gözlemlerden elde edilen verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; Gerçekçi Matematik Eğitimi yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini olumlu yönde etkilediği görülmüştür. TYDT Sözel Form-B için yapılan analizlere göre, GME yaklaşımının Alt grupta bulunan öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini daha fazla artırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca TYDT Sözel-Şekilsel B formunun alt boyutları için elde edilen bulgular incelendiğinde; GME yaklaşımı sözel yaratıcılığın alt boyutlarından esneklik kategorisine ait öğrenci becerilerini artırmada özellikle üst grupta yer alan öğrenciler üzerinde daha etkili olduğu söylenebilir. Sözel akıcılık ve sözel orijinallik becerileri için ise; GME yaklaşımının hangi grubun sözel akıcılık puanlarını artırmada daha etkili olduğu hakkında kesin bir kanıya varılamamaktadır. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel Form-B için her bir alt boyuta ait sonuçlara bakıldığında; Şekilsel yaratıcılığın alt boyutlarından; erken kapanmaya direnç, duygusal ifadeler, hikâye anlatma, hareket ya da faaliyet, başlıkların açıklayıcılığı, alışılmadık görselleştirme, içsel görselleştirme, mizah kategorilerine ait becerilerini artırmada özellikle üst grupta yer alan öğrenciler daha etkili olduğu söylenebilir. Şekilsel yaratıcılığın diğer alt boyutları için ise GME yaklaşımının hangi grubun puanlarını artırmada daha etkili olduğu hakkında kesin bir kanıya varılamamaktadır. Türev Başarı Testi analizi sonucunda istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bu sebeple GME yaklaşımının hangi grubun puanlarını artırmada daha etkili olduğu hakkında kesin bir kanıya varılamamaktadır. Uygulama bitiminde öğrencilerle yapılan mülakatlar sonucu öğrencilerin büyük çoğunluğunun GME yaklaşımının matematik dersinde kullanılmasının kendilerine faydalı olduğu yönünde görüş belirtmişlerdir. Ayrıca süreç içerisinde öğrencilerin tartışma becerilerinin ve birbiri ile olan iletişimlerinin geliştiği ve başarıya olan inançlarının da olumlu yönde etkilendiği gözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Gerçekçi Matematik Eğitimi, matematik öğretimi, türev öğretimi, yaratıcı düşünme becerisi.
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the effect of realistic mathematics education approach on the student's of 12th grade of mathematics achievement and creative thinking skills. In this context, math lessons were processed with realistic mathematics education approach during 16 weeks and the effect of this approach on creative thinking skills was investigated. Also the effect of this approach on mathematics achievement in respect of on derivatives and applications of derivatives was investigated.The sample of the research consists of 40 students in the twelfth grades of a high school in Aşkale district of Erzurum in 2012-2013 academic year. According to total creativity score taken from the TCTT, Students who participated in the research Group is divided into two different groups as Sub-Group and Top- group In this study mixed method was used together with quantitative and qualitative research methods. In this research true experimental design was adopted. As a data collection tool Torrance Test of Creativity Thinking Verbal-Figural Form B, Derivative achievement test, a semi-structured interview form developed by the researchers, observation form and video recordings were used. The collected data were evaluated by using SPSS program (Statistical Package for the Social Sciences) package 18.0. While evaluating data, t-test was used for the lower dimensions with normal distribution and for significant difference between sub-group scores and top-group scores obtained by using Derivative achievement test , where as Mann Whitney-U test was used for the lower dimensions not with normal distribution. The data obtained from the discussions was presented in the form of tables by using content analysis and descriptive analysis. descriptive method was used in the analysis of data obtained from observations.According to the findings of the research; Realistic mathematics education approach has a positive effect on students' creative thinking skills. According to analysis carried out for Torrance Test of Creativity Thinking Verbal Form-B; Realistic Mathematics Education approach has been found to promote more creative thinking skills of students in the sub-group. When the obtained results were examined for the lower dimensions of TTCT Verbal Form B; RME approach the size of the sub-categories of flexibility in the ability to increase verbal creativity of the students said to be more effective in particular on students in the top group. For verbal authenticity and verbal fluency skills; We can not reach a definitive conclusion about RME approach's which group is more effective in enhancing the points. When the obtained results were examined for the lower dimensions of TTCT Figural Form B; in the lower dimensions of figural form of early closure resistance, emotional expressions, tell stories, act or activity, exposition of the title, unusual visualization, internal visualization, the humor category Realistic Mathematics Education approach has been found to promote more creative thinking skills of students in the sub-group. For other sub-dimensions of figural creativity ; We can not reach a definitive conclusion about RME approach's which group is more effective in enhancing the points. According to the results of derivative achievement test analysis, significant differences were not found. Because of this we can not reach a definitive conclusion about RME Approach's which group is more effective in enhancing the points. As a result of the findings obtained from students' interviews, students indicated that the use of Realistic Mathematics Education Approach in Mathematics is useful to them. Furthermore, in the process, it was observed that students' discussion skills and communications with each other developed and their belief to success was affected in a positive way.Key Words: Realistic Mathematics Education, Mathematics Teaching, Derivative Teaching, Creative Thinking Skills.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının öğrencilerin matematik başarısına ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the realistic mathematic education approach on students' mathematical achievement and creative thinking skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMatematik Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics achievement
dc.subject.ytmRealistic mathematic education
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmCreative thinking
dc.identifier.yokid10098725
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid418229
dc.description.pages273
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess