Show simple item record

dc.contributor.advisorKök, Mehmet
dc.contributor.authorDemiralp, Cumhur
dc.date.accessioned2020-12-03T15:07:00Z
dc.date.available2020-12-03T15:07:00Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56571
dc.description.abstractAraştırmanın temel amacı; üniversite öğrencilerin empatik eğilimleri ile narsistik kişilik özellikleri ve eleştirel düşünmelerini anne eğitim düzeyine, baba eğitim düzeyine, okuduğu fakülteye, cinsiyete, empatik düzeye, gelir düzeyine ve kardeş sayısına göre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek ayrıca her üç değişken arasındaki ilişkiyi incelemektir.Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Van il merkezindeki Yüzüncü Yıl Üniversitesinin Eğitim Fakültesi, Tıp Fakültesi ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerden 217 kız 283 erkek olmak üzere toplam 500 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu küme örnekleme yöntemi ile seçilmiştir.Araştırmada öğrencilerin empatik eğilimlerini belirlemek amacıyla ''Empatik Eğilim Ölçeği'', eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemek için '' California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği(CCTDI)'', narsistik kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla ''Narsistik Kişilik Envanteri'' ve araştırmanın değişkenlerine yönelik bilgi toplamak amacıyla da, araştırmacı tarafından ''Kişisel Bilgi Formu'' kullanılmıştır.Verilerin analizinde; karşılaştırmalı analizlerde tek yönlü varyans analizi, bağımsız örneklem t testi ve kruskal wallis-Htesti uygulanmıştır. Boyutlar arasındaki ilişkiler için pearson korelâsyon analizleri uygulanmıştır.Araştırma sonuçları, üniversite öğrencilerinin `Empatik Eğilim` ile `Eleştirel Düşünme Eğilimi` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Sömürücülük Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Hak İddia Etme Alt Boyutu` puanları arasında negatif yönlü ve zayıf anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.`Eleştirel Düşünme Eğilimi` ile `Üstünlük Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Otorite Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Sömürücülük Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Hak İddia Etme Alt Boyutu` puanları arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.`Üstünlük Alt Boyutu` ile `Teşhircilik Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Otorite Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Sömürücülük Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf ve `Kendine Yeterlilik Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.Teşhircilik Alt Boyutu` ile `Otorite Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf olduğu görüldü. `Sömürücülük Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Hak İddia Etme Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Kendine Yeterlilik Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.`Otorite Alt Boyutu` ile `Sömürücülük Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Hak İddia Etme Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf, `Kendine Yeterlilik Alt Boyutu` puanları arasında ise pozitif yönlü ve zayıf anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.`Hak İddia Etme Alt Boyutu` ile `Kendine Yeterlilik Alt Boyutu` puanları arasında pozitif yönlü ve zayıf anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.Ayrıca araştırma sonuçları; cinsiyete göre, empatik eğilim ve narsistik kişilik alt boyutunda kendine yeterlilik alt boyutuyla anlamlı bir farklılaşmanın olduğunu göstermektedir. Kardeş sayısına göre, eleştirel düşünme eğilimi ve narsistik kişilik alt boyutunda otorite alt boyutuyla anlamlı bir farklılaşmanın olduğunu göstermektedir. Anne eğitim düzeyine göre, empatik eğilim ve narsistik kişilik alt boyutunda üstünlük alt boyutuyla anlamlı bir farklılaşmanın olduğunu göstermektedir. Fakülte değişkenine göre, empatik eğilim ve eleştirel düşünme eğilimiyle anlamlı bir farklılaşmanın olduğunu göstermektedir. Empatik düzeye göre, empatik eğilim ile eleştirel düşünme eğilimi ve narsistik kişilik al boyutlarından sömürücülük ile hak iddia etme alt boyutlarıyla anlamlı bir farklılaşmanın olduğunu göstermektedir. Ancak kardeş sayısına göre ve baba eğitim düzeyine göre anlamlı çıkan herhangi bir bulguya rastlanmadı.Anahtar Kelimeler: Üniversite öğrencileri, empatik eğilim, eleştirel düşünme eğilimi, narsistik kişilik
dc.description.abstractMain purpose of the research is to designate meaningfully that if it becomes different or not between every three factors at a certain level, and to examining relationship according to university students and above individuals empathic tendencies with the narcissistic personality traits and critical thinking factor at mother educational level, father educational level, the class that goes, gender, empatic tendency, level of income and as to the number of siblings.Total 500 students be up to 217 female and 283 male forms The Research working Group who are the students of Van Centennial University's Education, Medical, and Theology faculties which are located in the city center. The Research working group is selected with the cluster sampling method.In the research `Empathic tendency scale`, to designate critical thinking factor, California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI), to designate narcissistic personality traits, `Narcissistic personality inventory` are used to state empathic tendencies of the students, and in order to collect information, `Personal information forum`is used by researcher.In the analysis of data it is applied one way analysis of Variance in the comparative analyzes, from independent sample test T, and Kruskal Wallis H test. For the interdimensional relationships it is applied Pearson Correlation analysis.The results of research; the university students' scores among `Empathic tendency`,and `Critical thinking tendency` are positive and weak, `Exploitation sub-dimension`scores are positive and weak, and among `Claim sub-dimension` there are negative and weak meaningful relationships.Among `Critical thinking tendency`, and `Superiority sub-dimension` positive and weak, among `Authority sub-dimension` scores positive and weak, among `Exploitation sub-dimension` positive and weak, and among `Claim sub-dimension` scores there are negative and meaningful relationships.Among `Superiority sub-dimension`, and `Exhibitionism sub-dimension` scores positive and weak, among `Authority sub-dimension` scores positive and weak, among `Exploitation sub-dimension` scores positive and weak, and among `Self sufficiency sub-dimension` scores there are positive and weak meaningful relationships.It has seen positive and weak aspects among `Exhibitionism sub-dimension`, and `Authority sub-dimension` scores. Among `Exploitation sub-dimension` scores positive and weak, among `Claim sub-dimension` scores positive and weak, and among `Self sufficiency sub-dimension` scores there are positive and weak meaningful relationships.Among `Authority sub-dimension` and `Exploitation sub-dimension` scores positive and weak, among `Claim sub-dimension` scores positive and weak, among `Self sufficiency sub-dimension` scores there are positive and weak meaningful relationships. There are positive and weak meaningful relationships among `Claim sub-dimension`, and `Self sufficiency sub-dimension` scores.Separately research results; according to the gender under `Narcissistic personality sub-dimension` and `Narcissistic personality sub-dimension` shows a meaningful differentiation with `Self sufficiency sub-dimension`. According to the number of sibling `Exploitation sub-dimension`, and `Narcissistic personality sub-dimension` shows a meaningful differentiation with `Authority sub-dimension`. According to mother educational level `Empathic tendency sub-dimension`, and `Narcissistic personality sub-dimension` shows a meaningful differentiation with `Superiority sub-dimension`. According to class change `Empathic tendency sub-dimension`, and `Critical thinking tendency` shows a meaningful differentiation. According to empathic tendency `Empathic tendency`, and `Narcissistic personality sub-dimension` shows a meaningful differentiation with `Exploitation sub-dimension`, and `Claim sub-dimension`. But no findings were found about the number of sibling, and father educational level.Key Words: University students, empathic tendency, critical thinking tendency, narcissistic personality en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin empatik eğilim ile narsistik kişilik özellikleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamining the university student's relationships between empathic tendency with the narcissistic personality traits and critical thinking
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEmpathy
dc.subject.ytmNarcissism
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.subject.ytmCritical thinking
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmEmpathic inclination
dc.identifier.yokid10155508
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid469421
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess