Kanun çalgısının okul müzik eğitiminde kullanımına yönelik geliştirilen sistematik yaklaşımlar ve etkililik düzeyleri
dc.contributor.advisor | Uludağ, Ali Korkut | |
dc.contributor.author | Dönmez Devecioğlu, Nuray | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:06:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:06:43Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56557 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, kanun çalgısının ilköğretim müzik öğretimi programında farklı yaklaşımlarla kullanılması ve araştırmacı tarafından oluşturulan öğretim sisteminin öğrenciler üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı Esenkent Şehit Bedri Sinan Çolak Ortaokulunda öğrenim gören (n=20) 8. sınıf öğrencileri tarafından oluşturmuştur.Araştırmada ön test ve son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu öğrencileri yansız atama yoluyla kontrol grubu (n=10) ve deney grubu (n=10) olarak belirlenmiştir. Deney grubu öğrencilerine araştırmacı tarafından hazırlanan bir öğretim sistemi sekiz haftalık süreç içerisinde uygulanırken kontrol grubu ile dersler geleneksel yöntemlerle sürdürülmüştür. Deneysel işlem sürecinin ilk aşamasında denklik testi devamında ise ön test ve son test uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Ön test – son test aşamalarında öğrencilerin işitme ve seslendirme becerilerini belirlemeye yönelik dereceli puanlama anahtarı ve dereceli puanlama anahtarına ilişkin uzman görüşü alma formu kullanılmıştır. Ön test ve son test aşamalarında öğrencilerin performanslarına ait görüntü kayıtları alınmış ve sonrasında ise uzmanlar tarafından değerlendirme aşamasına geçilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için, kontrol ve deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test sonuçları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla Mann – Whitney U Testi kullanılmıştır. Denklik testi sonuçlarında `TestMaker 9. 3` paket programı, ön test ve son test aşamasının sonuçlarında ise `SPSS 20` paket programları kullanılmıştır.Ön test sonuçlarında, hem kontrol hem de deney grubu öğrencilerinin işitme ve seslendirme becerilerine yönelik puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir (U=49,000; p>0.05). Sıra ortalamaları dikkate alındığında deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre işitme ve seslendirme becerileri bakımından daha yüksek bir ortalamaya sahip oldukları fakat bu farkın istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı söylenebilir. Son test sonuçlarında ise kontrol ve deney grubu öğrencilerinin işitme ve seslendirme becerilerine yönelik puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (U=7,000; p<0.05). Sıra ortalamaları ve toplamları öneme alındığında deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre işitme ve seslendirme becerileri bakımından daha yüksek puanlara sahip oldukları görülmektedir. Bu sonuçlar doğrultusunda deney grubu içi uygulanan eğitimin kontrol grubunda verilen eğitime göre öğrencilerin genel seslendirme becerilerini istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde arttırdığı söylenebilir. Elde edilen sonuçlar bir bütün olarak ele alındığında araştırmacı tarafından hazırlanan öğretim sistemi üzerinden olumlu sonuçlara ulaşıldığı görülmektedir.Anahtar Sözcükler: Eğitim, müzik eğitimi, kanun çalgısı, işitme ve seslendirme becerisi. | |
dc.description.abstract | This investigation has been made in order to designate the effectiveness of teaching system which was made by the investigator different approaches was used on students. The working group of the investigation consists of 8th students which belongs to Ministery of National Education. The students who atttend to Esenkent Şehit Bedri Sinan Çolak Intermediate School (n=20) which depend on Kars National Education Manegement.Experimental design was used at the invetigation which includes pre test and final test control groups. Working group students has been formed impartially which contains control group (n=10) and experiment group (n=10). A teaching method which was prepared by the investigator on experiment group students lasted about 8 weeks and traditional teaching methosd were used here. During the first stage of the experimetal operation process equivalency test was used and then pre test and post test were used. So as to designate the student`s listening and auditory skills, rubrikc answer key rubric expert opinion form was used. Students' image records were taken during pre test and post test pocesses and they were evaluated by experts. In order to analyse whether there is an enormous difference between pre test and final test results among control and experiment group students, Mann – Whitney U test was used. By means of datas, at the equivalency test results `TestMaker 9. 3` pocket programme was used and `SPSS 20` pocket programme was used at pre test and final test stage`s results.Statically an enormous difference has not been seen among control and experiment group students on audition and articulation skills at pre test results (U=49,000; p>0.05). At considering array avarege, experiment group students had much more high avarege than control group students on audition and articulation skills. But the difference between them is not huge. At the final test, there were a huge difference between experiment group students and control group students on audition and articulation skills (U=7,000; p<0.05). By considering array average and results, we can say that experiment group students had much more audition and articulation skills tahn control group students. Regarding the result, we can say that the education which was given to experiment group is more effective than control group; so student`s articulation skills were raiesed statically on the group notably. It can be concluded from the results that the education programme`s effectiveness is high which was prepared by the investigator. Accrding to these results the education programme which was used on experiment group students were more effective than the control group students in that their general vocalizing skills, and that was observed statically. if we consider the outcomes as a whole the teaching programme which was prepared by the researcher has brought favorable outcomes.Key Words: Education, music education, zither (kanun instrument), audition and articulation skill. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Kanun çalgısının okul müzik eğitiminde kullanımına yönelik geliştirilen sistematik yaklaşımlar ve etkililik düzeyleri | |
dc.title.alternative | Systematic approaches developed for the use of zither in school music education and their level of effectiveness | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.subject.ytm | Music education | |
dc.subject.ytm | Instrumentation techniques | |
dc.subject.ytm | Teaching techniques | |
dc.subject.ytm | Kanun(Müzik) | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.identifier.yokid | 10137639 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 451224 | |
dc.description.pages | 336 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |