Fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomi temelli konularda teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi
dc.contributor.advisor | Şimşek, Ümit | |
dc.contributor.author | Sungur Alhan, Selcan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:05:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:05:44Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-11-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56510 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, yüz yüze öğrenme ortamına kıyasla harmanlanmış öğrenme ortamına göre tasarlanan Özel Öğretim Yöntemleri-II (ÖÖY-II) dersinin, fen bilimleri öğretmen adaylarının (FBÖA), astronomi temelli konularda (gök cisimleri ve uzay araştırmaları) Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve Pedagojik Alan Bilgisi (PAB) üzerine olan etkisini araştırmaktır. Araştırmaya 2016-2017 öğretim yılı, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı 4. sınıfta öğrenim gören 30 öğretmen adayı katılmıştır. Eş zamanlı karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada müdahale deseni kullanılmış olup, deney grubunda 15, kontrol grubunda 15 öğretmen adayı ile uygulamalar yürütülmüştür. ÖÖY-II dersi, kontrol grubunda sadece yüz yüze öğrenme ortamına göre yürütülürken, deney grubunda ise harmanlanmış öğrenme ortamına göre yürütülmüştür. Kontrol grubunda yürütülen yüz yüze öğrenme ortamı, ÖÖY-II dersinin YÖK'ün paket programında uygulanmaya alınış biçimi şeklinde ve ÖÖY-I dersinde öğrenilen teorik bilgilerin uygulanmasına yönelik gerçekleştirilen akran öğretimlerine dayalı olarak yürütülmüştür. Deney grubu için tasarlanan harmanlanmış öğrenme ortamının yüz yüze bölümü tartışmacı yaklaşıma dayalı olarak yürütülmüş ve akran öğretimi uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Çevrimiçi bölümü ise Moodle Öğrenme Yönetim Sistemi (MÖYS) üzerinde oluşturulan, senkron ve asenkron tartışma forumları, e-portfolyo ve haberleşme ve doküman paylaşım formu uygulamalarından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kısa hikayelere dayalı vignetterler üzerinden yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, ders planları ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği (TPABÖ) kullanılmıştır. Müdahale deseninin kullanıldığı bu araştırmada, TPAB ve PAB için veri toplama süreci 2016-2017 öğretim yılı güz döneminin başında ve sonunda olmak üzere iki kez gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılırken, nicel verilerin analizinde ise Mann Whitney U Testi analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, astronomi temelli konular kapsamında TPAB ve PAB'ne ilişkin, deney ve kontrol grupları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca nitel verilerin analizlerinden elde edilen bulgularında, nicel bulguları destekler nitelikte olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, astronomi temelli konulara (gök cisimleri ve uzay araştırmaları) ilişkin FBÖA'nın TPAB ve PAB'lerinin gelişmi üzerinde, harmanlanmış öğrenme ortamının önemli bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonuçları, öğretmen eğitimi açısından tartışılmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to investigate the effects of Science Methods Course-II (SMC-II) course, which was designed based on blended learning setting rather than face-to-face learning, on Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) and Pedagogical Content Knowledge (PCK) about astronomy-oriented subjects (celestial bodies and space research) among science teacher Pre-service Science Teachers' (PSTs). The study sample consisted of 30 4th year pre-service science teachers' attending the Mathematic and Science Department during the 2016-2017 academic year. An intervention design was applied to the study in which mixed research methods were used simultaneously. There were 15 participants in the control group and 15 in the experimental group. SMC-II course was delivered face-to-face in the control group while it was given with blended learning in the experimental group. The SMC-II course taught to the control group was delivered in the packet program form of CHE (The Council of Higher Education) and based on peer teaching techniques which was the application term of the theoretical information that had been delivered in SMC-I course. The face-to-face part of the course designed with blended learning technique for the experimental group was delivered based on the discussion approach and peer teaching practices were employed. Its online part included synchronous and asynchronous discussion forums which were established on the Moodle Learning Management System (MLMS), e-portfolios and communication and document share forums. The data collection instruments of the study were semi-structured interviews based on short vignettes, lesson plans and Technological Pedagogical Content Knowledge Scale (TPCKS). Using an intervention design, the study data was completed with TPCK and PCK twice, during both the beginning and the end of the 2016-2017 academic year fall term. The study's qualitative data was subject to content analysis and the Mann Whitney U test was applied to the quantitative data. To the study findings, there was a meaningful difference found in favor of the experimental group in relation to astronomy-oriented subjects and TPCK and PCK. Additionally, the data related to qualitative data analysis was parallel with the quantitative findings. The study results suggest that the blended learning setting has an important effect on the development of TPCK and PCK in relation to astronomy-oriented subjects (celestial bodies and space research). The study results were discussed in terms of teacher training. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomi temelli konularda teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi | |
dc.title.alternative | The development of technological pedagogical content knowledge in subjects related to astronomy of pre-service science teachers | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-24 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Astronomy | |
dc.subject.ytm | technological pedagogical content knowledge | |
dc.subject.ytm | Performance development | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.identifier.yokid | 10170855 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 480354 | |
dc.description.pages | 242 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |