Show simple item record

dc.contributor.advisorKaplan, Abdullah
dc.contributor.authorAltayli Özgül, Duygu
dc.date.accessioned2020-12-03T15:04:28Z
dc.date.available2020-12-03T15:04:28Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-09-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56448
dc.description.abstractBu çalışmada, çokgenler konusunun öğretiminde RBC+C modelinin epistemik eylemlerine göre hazırlanan öğretim faaliyetlerinin ve MEB matematik ders öğretim programına göre yapılan öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarı düzeylerine etkilerinin araştırılması ve öğrencilerin soyutlama süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim yılında bir devlet ortaokulunda 7. sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Çalışmada karma araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Rastgele seçilen iki sınıftan biri deney (24 öğrenci) diğeri kontrol grubu (26 öğrenci) olarak belirlenmiştir. Uygulama öncesinde öğrencilerin çokgenler konusundaki ön öğrenme bilgi düzeylerini belirleyebilmek için her iki gruba Çokgenler-I testi uygulanmıştır. Deney grubundaki öğretim faaliyetleri RBC+C modeline göre hazırlanmış etkinliklerle yürütülmüştür. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin grup halinde çalışmaları sağlanarak soyutlama süreçleri incelenmiştir. Uygulama sonrasında her iki gruba da çokgenler konusunun kazanımlarına yönelik Çokgenler-II testi uygulanmıştır. Uygulamadan sonra deney ve kontrol gruplarından maksimum örnekleme yöntemine göre seçilen üçer öğrenci ile bireysel görüşmeler yapılmış ve öğrencilerin soyutlama süreçleri ele alınmıştır. Araştırmanın nicel verileri SPSS 18 paket programı kullanılarak kovaryans analiziyle, nitel verileri ise betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinden elde edilen bulguların sonucunda deney grubu ile kontrol grubunun başarı düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretim sürecinde deney grubundaki öğrencilerin soyutlama süreçleri incelendiğinde öğrencilerin RBC+C modelinin eylemlerini gerçekleştirdikleri gözlemlenmiştir. Araştırmanın sonunda, deney grubundaki öğrencilerin çokgenler konusunda kavramların tanımlarından yararlanarak yeni bilgi yapılarını oluşturdukları, daha sonra bu yeni bilgi yapılarını sonraki etkinliklerde kullanarak pekiştirdikleri görülmüştür. Ayrıca farklı başarı düzeylerinden oluşan gruplarda düşük matematik başarı düzeyine sahip öğrencilerin bu şekilde çalışmaktan mutlu oldukları, bilişsel ve duyuşsal olarak kendilerini geliştirdikleri söylenebilir.
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to investigate the effects of training activities prepared in accordance with the epistemic actions of RBC+C model used for teaching the subject of polygons and the effects of the training conducted under the guidance of the Ministry of National Education on the mathematics success levels of 7th grade students and to examine the abstraction process of the students.The study was conducted in the academic year of 2015-2016 with the 7th grade students receiving education at a public secondary school. In the study, the researcher has benefited from the mixed research methods. Among the two classes that were selected randomly, one was determined as experimental (24 students) and the other was determined as control group (26 students). Before the application, Polygons-I Test was applied to both groups in order to determine the students' pre-learning knowledge levels regarding polygons. The training activities in the experimental group were conducted with activities prepared according to the RBC+C model. In addition, the abstraction process of the students was examined by ensuring the students in the experimental group to work in groups. Following the application, Polygons-II Test was applied to both groups in order to evaluate their learning outcome for the subject of polygons. After the application, personal interviews were conducted with three students from each of the experimental and the control groups who were selected according to the maximum sampling method and their abstraction process was examined in detail. Quantitative data of the study were interpreted statistically with covariance analysis using the SPSS 18 software. Qualitative data of the study, on the other hand, were analyzed with descriptive analysis technique. The results acquired from the analysis of the quantitative data showed that there was a significant difference between the success levels of the experimental and control groups in favor of the experimental group. In addition, while examining the abstraction process of the students in the experimental group in the training process; it was observed that the students carried out the actions of the RBC+C model. In consequence of the study, it was seen that the students in the experimental group constructed new knowledge structures by utilizing the definitions of concepts regarding polygons and then consolidated these new knowledge structures by using them in following activities. In addition, it is possible to assert that in groups consisting of different success levels, students with low mathematics success levels are pleasant to study in the way of aforementioned and they have developed themselves both cognitively and affectively.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin çokgenler konusundaki soyutlama süreçlerinin incelenmesi: RBC+C modeli
dc.title.alternativeInvestigation of abstraction processes of secondary school students on the subject of polygons: RBC+C model
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-09-16
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmAbstraction
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.identifier.yokid10226193
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid533284
dc.description.pages272
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess