Show simple item record

dc.contributor.advisorTuran, Lokman
dc.contributor.authorSönmez, Nursel
dc.date.accessioned2020-12-03T15:00:52Z
dc.date.available2020-12-03T15:00:52Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56262
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma, işitme engelli öğrencilerin okuma-anlama ve metin çözümleme problemlerinin giderilmesinde görsel materyallerin önemini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma; işitme engelli öğrencilerin metinleri okuma- anlama ve metin çözümleme becerilerini kullanmada görsel materyallerin etkisini belirlemek için betimsel yöntem kullanılarak yapılmıştır. Bu yöntemin tercih edilmesinin sebebi, 5-8. sınıfların birer şube olmasıdır. Yine bu şubelerdeki öğrenci sayıları şube içerisinde kontrol gurubu oluşturacak yeterlilikte değildir. Bunun için tek grup öntest-sontest desen tercih edilmiştir. Ön-test olarak Düz (Resimsiz) Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme, son-test olarak da Resimli Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Elde edilen veriler, sınıf bazlı ve kişi bazlı olmak üzere karşılaştırma yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir.Bulgular: Uygulama sonucunda, işitme engelli çocukların resimli olarak hazırlanan metinleri resimsiz metinlere göre daha iyi anladıkları ve metin çözümlemelerini daha iyi yaptıkları tespit edilmiştir. Sonuç: Resimli hâle getirilen metinlerin, işitme engelli çocukların okuma anlama ve metin çözümleme kabiliyetlerini arttırmada resimsiz metinlerden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: betimsel araştırma modeli, okuma anlama ve metin çözümleme, Türkçe dersi, işitme engelli çocuklar.
dc.description.abstractPurpose: The aim of this study is to determine the importance of visual materials in reading-comprehension and text analysis problems of hearing impaired students.Method: Research; the effect of visual materials on the skills of reading-comprehension and text analysis of hearing-impaired students was made by using descriptive research model. The use of this pattern is due to the fact that it is a branch from the 5th, 6th, 7thand 8th grades. Again, the number of students in these branches is not sufficient to form a control group within the branch. For this, single group pre-test-posttest pattern was preferred. Non-Illustrated-Text Reading Comprehension and Text Analysis were used as pre-test and Illustrated Text Reading Comprehension and Text Analysis study papers were used as post-test. The data were evaluated by using comparison method with class based and person based.Findings: As a result of the application, it was determined that hearing impaired children understood the texts prepared with illustrations better than non-illustrated texts and they made their text analysis better.Results: It is concluded that illustrated texts are more effective than other non-illustrated texts in improving reading comprehension and text analysis of hearing impaired children.Keywords: descriptive research model, reading comprehension and text analysis, Turkish lesson, hearing impaired children.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGörsel materyallerle zenginleştirilmiş metinlerle öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin okuma-anlama becerilerinin ve Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of reading comprehension skills and attitudes towards Turkish course of hearing impaired students studying with texts enriched by visual materials
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-31
dc.contributor.departmentSosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSpecial education
dc.subject.ytmHandicapped children who need special education
dc.subject.ytmReading-comprehending skill
dc.subject.ytmReading-comprehension
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmHearing impaired children
dc.subject.ytmVisual materials
dc.subject.ytmIllustrated books
dc.identifier.yokid10244753
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid548519
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess