Görsel materyallerle zenginleştirilmiş metinlerle öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin okuma-anlama becerilerinin ve Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Turan, Lokman | |
dc.contributor.author | Sönmez, Nursel | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T15:00:52Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T15:00:52Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56262 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırma, işitme engelli öğrencilerin okuma-anlama ve metin çözümleme problemlerinin giderilmesinde görsel materyallerin önemini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma; işitme engelli öğrencilerin metinleri okuma- anlama ve metin çözümleme becerilerini kullanmada görsel materyallerin etkisini belirlemek için betimsel yöntem kullanılarak yapılmıştır. Bu yöntemin tercih edilmesinin sebebi, 5-8. sınıfların birer şube olmasıdır. Yine bu şubelerdeki öğrenci sayıları şube içerisinde kontrol gurubu oluşturacak yeterlilikte değildir. Bunun için tek grup öntest-sontest desen tercih edilmiştir. Ön-test olarak Düz (Resimsiz) Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme, son-test olarak da Resimli Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Elde edilen veriler, sınıf bazlı ve kişi bazlı olmak üzere karşılaştırma yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir.Bulgular: Uygulama sonucunda, işitme engelli çocukların resimli olarak hazırlanan metinleri resimsiz metinlere göre daha iyi anladıkları ve metin çözümlemelerini daha iyi yaptıkları tespit edilmiştir. Sonuç: Resimli hâle getirilen metinlerin, işitme engelli çocukların okuma anlama ve metin çözümleme kabiliyetlerini arttırmada resimsiz metinlerden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: betimsel araştırma modeli, okuma anlama ve metin çözümleme, Türkçe dersi, işitme engelli çocuklar. | |
dc.description.abstract | Purpose: The aim of this study is to determine the importance of visual materials in reading-comprehension and text analysis problems of hearing impaired students.Method: Research; the effect of visual materials on the skills of reading-comprehension and text analysis of hearing-impaired students was made by using descriptive research model. The use of this pattern is due to the fact that it is a branch from the 5th, 6th, 7thand 8th grades. Again, the number of students in these branches is not sufficient to form a control group within the branch. For this, single group pre-test-posttest pattern was preferred. Non-Illustrated-Text Reading Comprehension and Text Analysis were used as pre-test and Illustrated Text Reading Comprehension and Text Analysis study papers were used as post-test. The data were evaluated by using comparison method with class based and person based.Findings: As a result of the application, it was determined that hearing impaired children understood the texts prepared with illustrations better than non-illustrated texts and they made their text analysis better.Results: It is concluded that illustrated texts are more effective than other non-illustrated texts in improving reading comprehension and text analysis of hearing impaired children.Keywords: descriptive research model, reading comprehension and text analysis, Turkish lesson, hearing impaired children. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Görsel materyallerle zenginleştirilmiş metinlerle öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin okuma-anlama becerilerinin ve Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of reading comprehension skills and attitudes towards Turkish course of hearing impaired students studying with texts enriched by visual materials | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-31 | |
dc.contributor.department | Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Handicapped children who need special education | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehending skill | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Turkish lesson | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Hearing impaired children | |
dc.subject.ytm | Visual materials | |
dc.subject.ytm | Illustrated books | |
dc.identifier.yokid | 10244753 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 548519 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |