Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldız, Ali
dc.contributor.authorZengin Aksu, Elif
dc.date.accessioned2020-12-03T14:59:47Z
dc.date.available2020-12-03T14:59:47Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56208
dc.description.abstractAmaç: Çalışmada ilkokul öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin cinsiyet, okul değiştirme, öğretmen değiştirme, kardeş sayısı açısından farklılaşıp farklılaşmadığının ortaya konması ve okula bağlılık düzeyi ile veli katılımı arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Çalışma nicel araştırma yaklaşımları içerisinde yer alan ilişkisel tarama deseni temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Artvin ilinde bulunan 4 ilkokulun üçüncü ve dördüncü sınıfına devam eden 302 öğrenci ile bu öğrencilerin velileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, öğrencilerin ve velinin demografik özelliklerinin belirlenmesi için Kişisel Bilgi Formu, Çocuk ve Ergenler için Okula Bağlılık Ölçeği ve Veli Katılımı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS ile Levene homojenlik testi dikkate alınarak ilgili t değerleri, tek yönlü varyans analizi, Welch testi, Tamhane's T2 test, Tukey çoklu karşılaştırma test ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısı hesaplanmıştır.Bulgular: Veri analizi sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde cinsiyetin, okula bağlanmayla, öğretmen değiştirmenin okula bağlılıkla, okula ve arkadaşa bağlanmayla, kardeş sayısının okula bağlılık toplam puanıyla, öğretmene ve arkadaşa bağlanma ile anlamlı ilişkiler gösterdiği görülmüştür. Okul değiştirmeyle okul bağlılık arasında anlamlı farklılaşma olmadığı, veli katılımının alt boyutlarından okul ve öğretmenle iletişim, çocuğun ödev ve çalışmalarını destekleme, gönüllü aktif katılım, çocuğun sosyo-kültürel gelişimini destekleme ile okula bağlılık arasında anlamlı ilişki olduğu ortaya çıkarıldı.Sonuç: Öğrencinin öğretmen değiştirmesinin ve kardeş sayısının, velinin sosyal ve kültürel etkinliklere katılmasının ve öğrenciyi bu yönde desteklemesinin okula bağlılık düzeyi ile ilişkili olduğu söylenebilir. Bunların aksine okul değiştirmenin okula bağlılık düzeyi üzerinde etkisi olmadığı görülmüştür. Okula bağlılıkla ilişkili değişkenlerin daha çok katılımcının olduğu farklı çalışma gruplarında araştırılması önerilir.Anahtar Kelimeler: İlkokul öğrencileri, okula bağlılık, öğretmen değiştirme, okul değiştirme, veli katılımı
dc.description.abstractPurpose: The study aims to ascertain whether primary school children's level of school engagement differs according to gender, changing schools, changing teachers and the number of siblings and to determine the relationship between the level of school engagement and parent participation.Method: The study was carried out based on the correlational survey model which is one of the quantitative research approaches. Target population of the study consists of 302 third-grade and fourth-grade students of four primary schools in Artvin studying during the academic year of 2018-2019, along with their parents. In order to determine the demographical qualities of the children and parents, the study uses the data collection tools of Personal Information Form, School Attachment Scale for Children and Adolescents, and Parent Participation Scale. In the anaysis of the data, SPSS and Levene homogeneity test were taken into account and t score, one way analysis of variance, Welch test, Tamhane's T2 test, the Tukey multiple comparison test and the Pearson product-moment correlation coefficient were calculated.Findings: When the findings of the data analysis were examined, it was observed that there are meaningful correlations between gender and school engagement, changing teachers and school engagement, students' attachment to school and friends, the number of siblings and the total school engagement score, attachment to teacher and friends. It was also revealed that there is no meaningful difference between changing school and school engagement and that there is a meaningful correlation between school engagement and communication with the school and teacher, helping the child with homework and supporting their studies, voluntary active participation, and supporting the child's socio-cultural development, which are amongst the subdimensions of parent participation.Result: It can be inferred that changing teachers and the number of siblings, parents' participation in social and cultural activities and parents' support for their children in that regard have a correlation with the level of school engagement. On the contrary, it was observed that changing schools does not have an impact on the level of school engagement. It is suggested that variables pertaining to school engagement be studied in different study groups with more participants.Keywords: Primary school children, school engagement, changing teachers, changing schools, parent participation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternativeEvaluation of primary school children's school attachment with regards to various variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-26
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10274416
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid583020
dc.description.pages71
dc.publisher.disciplineSınıf Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess