Show simple item record

dc.contributor.advisorErişek, Özcan
dc.contributor.authorYilmaz, Mustafa
dc.date.accessioned2020-12-03T14:58:37Z
dc.date.available2020-12-03T14:58:37Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-29
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56144
dc.description.abstractAmaç: Uçan Sınıf ile Şimdiki Çocuklar Harika isimli eserlerin okuyucu ve topluma ne mesaj verdiği, toplumsal, ailesel, kültürel yapıların nasıl olduğu, eserlerin okul ve öğrenciye nasıl etki ettiği, benzerlik ve farklılıkların neler olduğu sorularına yanıt aramaktır.Yöntem: Çoğulcu inceleme yöntemi ile eserin okuyucu üzerinde bırakmış olduğu, toplumsal ve psikolojik etkiler incelenmiştir. Bu inceleme yöntemi ile eserler arasındaki motifler olan okul, eğitim ve öğrenci kavramları incelenmiştir. Bu sayede ayrışmalar, benzerlikler ortaya konulmuştur.Bulgular: İnsanlar ve toplumlar arasında ayrışma ve benzerlikler vardır. Bu eserler toplumun çeşitli kesimlerine okur yolu ile ulaşmayı amaçlar. Her iki eser de toplumun çoğunluğu tarafından benimsenmiştir. Eserlerin etkisi uzun yıllar devam etmiş ve halen devam etmektedir. Toplumsal yapı ve kültürel etkiler zaman içerisin de değişse de özünde fazla bir değişiklik oluşmadığını gösterir. Edebi eserlerde bu kültürel yapı ile paralellik göstermektedir.Sonuç: Karşılaştırmalı Edebiyat, farklı toplumların ya da aynı toplumun edebi eserlerini karşılaştırarak, kültürel, sosyal, ekonomik yaşayışlarını, aralarındaki farklılık ve benzerlikleri inceleyerek ortaya koymaktadır. Araştırma konusu tezde incelenen Uçan Sınıf ve Şimdiki Çocuklar Harika adlı eserler topluma çocukların ve büyüklerin anlayacağı ve kavrayacağı tarz da mesajlar vermektedir.Anahtar Kelimeler: Okul, öğrenci, eğitim.
dc.description.abstractPurpose: In this study, by handling both works of Aziz Nesin's Today's Kids are Wonderful and Erich KÄSTNER's The Flying Classroom, it is aimed to look for answers to the questions of; how these two works give messages to the reader and society, how were the social, familial and cultural structures and how these works influence the school and the learners. Methods: By using pluralistic review method; social and psychological effects of the works on the readers have been examined. The school, education and the student concepts which are specific motifs within the works are studied by using pluralistic review method. In this way differences and similarities are revealed.Results: There are differences and similarities between people and societies. These two works reach out to various sections of society through readers. Both works were adopted by the majority of the society. The effects of works have continued for many years and still continue. Even if social structure and cultural influences have changed, there has not been much change in essence. Literary works are in parallel with this cultural structure. Conclusion: By comparative literature; characteristics of literary works such as life, geographic differences, climate that affecting human and societies; firstly their enter to our lives with the reflection on social life and then how it affects people in the period of time during adaptation to cinema and theater, how people are inspired by these works are revealed. It has been found out that there are similarities between social facts and works. And it is certain that these two works, which are the general characteristics of society, take inspiration directly from life. Keywords: School, Student, Education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAziz Nesin`in şimdiki çocuklar harika adlı eseri ile Erich Kästner`in uçan sınıf adlı eserinin karşılaştırılması
dc.title.alternativeThe comparison between the works of today's children are wonderful by Aziz Nesin and the flying classroom by Erich Kästner
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-29
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10298426
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid585525
dc.description.pages53
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess