Kerkük hoyratları ve melodik kalıplarıüzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türk Halk Müziğimizin uzun hava türlerinden olan hoyrat formunun ezgi kalıpları açısından değerlendirilmesini yapmaktır. Araştırmada tarama yöntemi, doküman analizi yöntemi ve sözlü görüşme teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Türk Halk Müziğinin uzun hava türlerinden olan hoyrat formundan, örneklemi ise Kerkük yöresine ait hoyratlardan oluşmaktadır.Araştırma sonucunda Kerkük yöresine ait 26 hoyrat türü incelenmiş ve bu hoyrat türlerinin ezgi kalıpları ortaya konulmuştur. 26 hoyrat türü içerisinde 23 hoyratın ezgisel olarak tek bir ezgi kalıbının olduğu ve 3 hoyrat türünün ise farklı ezgilerle icra edildiği tespit edilmiştir. Ayrıca bu 26 hoyrat türü nicel olarak sırası ile Segah ve Hüzzam çeşnili, Uşşak ve Gerdaniye çeşnili, Hicaz çeşnili, Rast ve Mahur çeşnili, Hüseyni, Gülizar ve Muhayyer çeşnili ve Çargah çeşnili makamlarla ilişkili oldukları sonucuna da ulaşılmıştır. The aim of this study is to evaluate the form of hoyrat, which is one of the unmetered folk song genres of Turkish Folk Music, in terms of melody patterns.Scanning method, document analysis method and oral interview techniques were used in the research. The universe of the research consists of the hoyrat form which is one of the unmetered folk song genres of Turkish Folk Music and the sample is composed of hoyrat from Kirkuk region.As a result of this research, 26 hoyrat types belonging to Kirkuk region were examined and melody patterns of these hoyrat types were revealed. It was found that 22 of the 26 hoyrat types had a single melody pattern and 4 of them were performed with different melodies. In addition, it was concluded that these 26 hoyrat types were related to the Segah and Hüzzam flavors, Uşşak and Gerdaniye flavors, Hicaz flavors, Rast and Mahur flavors, Hüseyni, Gülizar and Muhayyer flavors and Çargah flavors respectively in the given order.
Collections