Show simple item record

dc.contributor.advisorÖztürk, İlyas
dc.contributor.authorDuran, Aydin Yildirim
dc.date.accessioned2020-12-29T14:50:22Z
dc.date.available2020-12-29T14:50:22Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/446791
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmada eğitim sistemi genel bir perspektif içinde değerlendirildikten sonra Türk ve Alman eğitim sistemlerinin ilköğretim aşamasındaki eğitim kurumlarının işleyişlerini ve müfredatlarını ortaya koymaya çalıştık. Eğitim sistemlerinin farklılıklarının en büyük nedeninin, iki ülkenin siyasi ve idari yapılarının farklılıklarından kaynaklandığı gözlemlenmiştir. Alman eğitim sistemi federatif yapımn etkisiyle eyalet hükümetlerine bağlı olarak bazı farklılıklar göstermesine karşın, Türkiye'de üniter eğitim sistemi mevcuttur. Diğer yandan Federal Almanya'nın çoğu eyaletinde ilköğretimin dört yıl sürmekte ve bu dört yıl sonunda öğrencilerin basan ve ilgi durumlarına göre çok farklı okullara yönlendirilmektedir. Türkiye'de ise ilköğretimin sekizinci sınıfından itibaren öğrencilerin meslek eğitimiyle genel öğretim arasında tercih yapmak zorunda olduklarını tespit ettik. Ayrıca, Türk eğitim sisteminin ciddi problemleri, formal düzenlemeler alanında değil bunların uygulanması safhasındadır. XI
dc.description.abstractSUMMARY In this study, having evaluated education systems in a general perspective, we have tried to delineate programs of schools at primary level and their operation in Turkish and German education systems comparatively. It is observed that the main reason for the differences of the two education systems is a result of thedifferences in their political and administrative structures. With the effect of federative structure, German education system shows some variations in connection to provincial goverments, while there is a unitary system of education in Turkey. We have seen that in Federal Republic of Germany the variations in the education systems of provinces create some problems and we also find out the attempts to solve these problems. On the other hand, in many provinces of Germany, the duration of primary education is four years, and at the end of the four years, students are directed to different schools in accordance with their succes and interests. But in Turkey, students have to make a prefenece between general and occupational education in the eight year of primary education. Moreover, Turkish education system has not serios problems in the field formal regulations but in their application. Xllen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAlman Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectGerman Linguistics and Literatureen_US
dc.titleTürk ve Alman eğitim sistemlerinde ilköğretim kurumlarının karşılaştırılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmInstitutions of primary education
dc.subject.ytmTurkish education system
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmGermany
dc.subject.ytmEducation system
dc.subject.ytmInstitutions of primary education
dc.identifier.yokid81316
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid81316
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess