Show simple item record

dc.contributor.advisorİskender, Murat
dc.contributor.authorSert, Ersen
dc.date.accessioned2020-12-29T14:46:34Z
dc.date.available2020-12-29T14:46:34Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/446074
dc.description.abstractÖZET İnsanı toplumsal bir varlık yapan ve onu diğer canlılardan ayıran en önemli özelliklerinden birisi öğrenmedir, öğrenme, diğer ihtiyaçlar gibi yaşam boyu devam eden ve sürekli yinelenen bir ihtiyaçtır. Ortaya çıkan tüm ihtiyaçların giderilmesinde güdüler etkili olmaktadır. İhtiyaç gidermede bireyi davranışa yönlendiren güdüler ise, başarı ya da başarısızlığın ortaya çıkmasında önemli etkileri olan yüklemelerden etkilenmektedir. Yüklemeler de güdüler gibi içsel ve dışsal faktörlerden etkilenmektedir. Öğrenme ihtiyacının en iyi şekilde karşılandığı yerler eğitim kurumlarıdır. Eğitim kurumlarının en önemli amacı ise öğrenci gelişimini en iyi şekilde sağlamaktır. Eğitimsel etkinliklerin ilk basamağını ilköğretim oluşturmakta ve tüm 6-14 yaş grubundaki çocuk ve ergenleri kapsamaktadır. Bu dönemin gelişim özellikleri öğrenme ve başarı üzerinde etkili olurken, dış dünyadan gelen (deprem, sel vb.) uyarıcılarda öğrenme, başarı ve beklentiler üzerinde etkili olmaktadır. Bu araştırmada, depremin ilköğretim öğrencilerinin güdülerini ve başarı/başarısızlık yüklemelerini ne düzeyde etkilediğini belirlemek amacıyla; Sakarya İl merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bulunan ve depremden farklı düzeyde etkilenen 5 ilköğretim okulu örneklem grubu olarak belirlenmiştir. Örneklem grubuna dahil edilen okullardaki 6.,7. ve 8. sınıf (2. kademe) öğrencilerine dağıtılan anketlerden 430 öğrencinin cevapladığı anket geçerli sayılmış ve bilgisayar ortamında SPSS programına aktarılmıştır. Depremin ilköğretim öğrencilerinin güdülerini ve başarı/başarısızlık yüklemelerini etkileme düzeyine ilişkin toplanan veriler; ölçekler ve alt ölçekler dikkate alınarak düzenlenmiş, iki ortalama arasındaki fark önemlilik testi (t-testi), tek yönlü varyans analizi (Anova) ve Pearson korelasyon katsayısı (r) teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Tüm istatistiksel analizler 0.05 önemlilik derecesinde yapılmış, verilerin istatistiksel analizlerini yapmak için SPSS(Statistical Package For Social Sciences) programı kullanılmıştır. XIIAraştırma sonucunda, depremin ilköğretim öğrencilerinin güdülerini ve başarı/başarısızlık yüklemelerini etkileme düzeyine ilişkin olarak; ilköğretim ö.sınıf öğrencileri ile 8.sınıf öğrencilerinin başarı-başarısızlık yüklemeleri arasında anlamlı bir fark çıkmıştır. Deprem, 6. sınıf öğrencilerinin 8.sınıf öğrencilerine göre daha fazla başarısızlık yüklemeleri yapmalarına neden olmuştur. Sınıf düzeyi yükseldikçe başarısızlık etkisi azalma göstermiştir. Deprem ile öğrencilerin derslere karşı motivasyonu, ilgisi, ders çalışmaya ayırdığı süre açısından başarı/başarısızlık yüklemeleri arasında olumsuz bir ilişki vardır. Gelecek ile ilgili beklentilerinin de azaldığı görülmektedir. Öğrenciler, deprem öncesi çok boyutlu ve kapsamlı isteklere sahip olduklarını belirtirlerken, deprem sonrası ise yalnız iş ve kariyer istediklerini belirtmişlerdir. Beklentilerinin ekonomik yönde olması, depremden hemen sonra ortaya çıkan ekonomik krizin de etkisinin olduğunu göstermektedir. Ayrıca derse karşı motivasyon, ilgi, ders çalışmaya ayrılan süre ve gelecek beklentileri arasında olumsuz bir ilişkinin ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Depremden sonra öğrencilerin okula gitme isteklerinin de arttığı sonucuna varılmıştır. Deprem korkusu, kalabalık içinde olma ve akrabalarıyla ilişki kurma düzeyini de arttırmıştır. Depremin zorunlu olarak sosyal bağları ve ilişkileri yoğunlaştırdığı ve sosyal dayanışmayı arttırdığı görülmektedir. Deprem öncesi ile başarısızlık yüklemeleri arasında ise derse karşı motivasyon dışında bir ilişkiye rastlanılmamıştır. Deprem öncesi başarısızlık, derse karşı motivasyonun dışındaki etkenler ile açıklanabilir. XIII
dc.description.abstractSUMMARY THE INFLUENCE LEVEL OF THE EARTHQAKE ON THE MOTIVE AND SUCCESS AND FEULURE OF THE PRIMARY SCHOOL STUDENTS. KEYWORDS: Earthquake, motive, attribution, effect. One of the most important features that makes human social and seperates them from other creatures is learning. Learning, just as the other needs, is a need that is repeated continuously and goes on life-time period. The drives are effective to provide all the needs. The drives that directs an individual to provide the need, are effected by the knowledge which is effective of appearing the success or failure. Just like the drives, knowledge is also effected by internal and external factors. Education Institutions are the places where learning occurs in the best way. The most importand aim of these institutions is to provide student development in the best way. Primary Education is the first step of educational activities and includes all the children between 6-14 and the teenagers. The development characteristics of this period are effective on learning and success, the stimulative events from external world (like earthquake, flood etc) are also effective on learning, success and hopes. In this research we tried to find out the effects of the earthquake which influenced the students' motive, success and failure who study in 5 primary schools in the centre of Sakarya. So it is included 5 primary education schools which are bounded to Sakarya National Education Directorate and are influenced by the earthquake differently to the sample group. The questionnaires were given to the students who are in classes 6., 7., and 8 in those schools and 430 students answered the questionnaires and the datum which was got from them was transferred into SPSS programme on PC. The datum which was collected about the effects on the students' motive, success and failure which were being seen in the second step of the primary schools, was orginized XIVwith measures and sub-measures. The distinction between to averages inportancy test (t-test) and one way variance analysis (Anova) and Pearson corelation coefficient (r) all statistical techniques were used. All statistical analyses were done in 0.05 importancy degree, and in order to make statistical analyses of datum SPSS (Statistical Package For Social Sciences) programme was used. At the end of the research, there is a positive relationship about the achievement and unachievement paradigm between the 8th class students and the 6 th class students. The earthquake effected the 6th class students more negatively than the 8th class students. The failure level is getting lower and lower when the students are in higher classes. It could be said that there is a negative relationship between the earthquake and the students motivation and attention regarding the achievement and unachievement paradigm. In addition, their expectations for the future have also decreased. Noturithstanding existing multidimensional and complicated wishes that students have before the earthquake, they explain a qualified job and career expactation after the earthquake. The economic crisis that existed after the earthquake seems to be a deterministic factor over these expectations. Correspondingly, it might be understood a negative connection exist between the student motivation and attention for the lessons and teh future expectations from this dilemma. After the earthquake it is seen that the students wanted to go to school more willingly. And also there is an increase in the fear of the earthquake, being among people and the relation with their relatives. The earthquake made the social relations and connections and the social solidarity more strong and more intentisive. There is no clear distinction as statistical for the failure which depended on the situations before the earthquake and the motivation against to the lessons. The failure before the earthquake, could be explained the situations that are not related to the motivation to the lessons. XVen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDepremin ilköğretim öğrencilerinin güdülerini ve başarı-başarısızlık yüklemelerini etkileme düzeyi
dc.title.alternativeThe Influence level of the earthquake on the motive and succes and feulure of the primary school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmFailure
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmAchievement motivation
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmAttribution theory
dc.subject.ytmEarthquake
dc.subject.ytmStudents
dc.identifier.yokid111737
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid108731
dc.description.pages114
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess