Show simple item record

dc.contributor.advisorGündüz, Hasan Basri
dc.contributor.authorErgün, Hüseyin
dc.date.accessioned2020-12-29T14:39:32Z
dc.date.available2020-12-29T14:39:32Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/444720
dc.description.abstractÖZET Anahtar kelimeler; Değişim Yönetimi, Dönüşüm, Değişim Sakarya İl merkezindeki İlköğretim okullarında çalışan 117 yönetici ve 450 öğretmenin görüşleri alınan bu araştırma, `Okul müdürlerinin değişimi yönetme yeterlilik düzeylerini` belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veriler ilgili literatür taraması yapıldıktan ve uzman görüşü alındıktan sonra oluşturulan `İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlilik Düzeyleri` ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonunda okul müdürlerinin değişimi yönetme yeterliliklerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri arasında anlamlı farkın olduğu görülmüştür. Yöneticilerin öğretmenlere göre okul müdürlerini değişimi yönetmede daha yeterli buldukları belirlenmiştir. Okulların ciddi anlamda kaynak sıkıntısı yaşadığı ve değişimi gerçekleştirebilecek elemanların okulda bulunmadığı belirlenmiştir. Bunun yanında öğretmenler yeterince okul müdürlerinin değişim ve dönüşüm yönünde risk almadığını düşünmektedir. Öğretmenler okulla ilgili kararlar alınırken çevrenin yeterince görüşü alınmadığını belirtmişlerdir. Öğretmenler değişimin belirlenmesinde ve değerlendirilmesinde velilerin yeterince fikirlerinin alınmadığını düşünmektedir. `Okul müdürlerinin değişimi yönetme yeterliliklerine` ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerinin cinsiyet, kıdem ve eğitim durumu değişkeleri açısından anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Araştırmanın birinci bölümünde değişimle ilgili kuramsal bilgilere, problem cümlesi, alt problemler ve sınırlılıklara yer verilmiş, ikinci bölümde ise konu ile ilgili araştırmalar yer almıştır. Araştırmanın üçüncü bölümünde araştırmanın yöntemiyle ilgili olarak araştırmanın modeli, örneklemi, veri toplama araçları ve verilerin analizi başlıkları altında sunulan bilgi yer almaktadır. Dördüncü bölümde araştırma ile ilgili bulgular ve yorumlara yer verilmiş, araştırmanın son bölümünde sonuç ve öneriler yer almıştır. XI
dc.description.abstractSUMMARY ABILITY OF SCHOOL DIRECTOR TO MANAGE CHANGE Keywords: Change Administration, Transformation, Change This research which has been based on the comments and opinions of 1 17 directors and 450 teachers employed in the primary education schools in the centrum of Sakarya province, has been designed and operated to determine `the ability of school directors to manage change`. The date on this research has been gathered through the use of scale of `Primary Education Administrators' level of ability to manage change` which has been formed after completing the literature review relevant to the research and resorting to expert opinion. At the end of the research, it has been seen that there is a meaningful difference between the administrators and teachers on each other's opinions related to the ability of the directors to manage change. It has been found out that the administrators have found school directors more sufficient in managing change than the teachers have found to be. It has been found that the schools have suffered a lot from lack of resources and absence of sufficient staff that can manage change at schools. Furthermore, the teachers are convinced that the school directors do not shoulder risks involved in transformation and change. The teachers have asserted that the social environment has not been asked about their opinion when it comes to decisions related to school. The teachers hold the belief that parents of the students have not sufficiently been asked about their opinions on determining and evulating change. It has been found in the research that the opinions of the administrators and teachers concerning 'the ability of school directors to manage change` have not reflected significant differences from the variables such as sex, seniority and education level. In the first chapter of the research, theoretical bakcground, problematisation sentence, sub- problems and delimitations have been described while in the second chapter, descriptions and researches on the subject have been placed. In the second chapter of the research, the study on the technics of research have been provided with the titles of model of the research, sampling, data collecting instruments and data analysis. In the fourth chapter,the findings and interpretations concerning the research and in the final chapter, conclusion and suggestions have been provided for the readers. XIIen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul müdürlerinin değişimi yönetme yeterlilikleri
dc.title.alternativeAbility of school director to manage change
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid181383
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid161994
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess