Show simple item record

dc.contributor.advisorGüçlü, Yüksel
dc.contributor.authorErköse, Ebru
dc.date.accessioned2020-12-29T14:36:38Z
dc.date.available2020-12-29T14:36:38Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/444168
dc.description.abstractEğitim programlarının gelistirilmesindeki amaçlardan birisi de, çağın gereklerine ve değisimine uygun olarakmevcut programlarda yenilikler yapmak, hedef davranısları bu sekilde düzenleyerek eğitimin kalitesiniarttırmaktır. Bilim ve teknolojinin hızla gelistiği çağımızda, bu gelismelerin eğitim programlarına yansıtılmasıbir zorunluluk haline gelmistir. Ülkemizde de bu konuda ciddi çalısmalar yapılmaya baslanmıstır. ?lköğretimdüzeyinde asamalı olarak gerçeklestirilen program gelistirme çalısmaları, ilköğretimin 6. sınıflarında 2005-2006 eğitim-öğretim yılında MEB tarafından belirlenen pilot illerde ve bu illerdeki pilot okullardauygulanmaya baslanmıstır Bu amaçla yapılan bu arastırmanın temel problemini; yenilenen 6. sınıf sosyalbilgiler dersi öğretim programının kazanım, kapsam, eğitim durumu ve ölçme değerlendirme boyutlarıaçısından uygulamadaki etkililiği nedir? Ve, yenilenen 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının dahaetkili ve daha yararlı bir sekilde uygulanabilmesi için öğretmenlerin geleceğe yönelik önerileri nelerdir?Soruları olusturmaktadır. Betimsel nitelikte olan bu çalısmada öncelikle konuyla ilgili literatür taranmıs,ardından bu literatüre ve uzman görüslerine dayalı olarak veri toplamak amacıyla öğretmenler için ankethazırlanmıstır. Arastırma 2006?2007 eğitim-öğretim yılında Sakarya il merkezi ve ilçelerinde bulunanilköğretim okullarında 6.sınıfta görev yapan sosyal bilgiler brans öğretmenleri üzerinde gerçeklestirilmistir.Son asamada ise uygulamanın sonucunda elde edilen verilerin yorumlanması yoluna gidilmistir. Anketlerin%100 oranında geri dönüsü gerçeklesmistir. Bu arastırma üç bölümden olusmaktadır. Birinci bölümde eğitimile ilgili temel kavramlar, program ve eğitimde program çesitleri, eğitim programının faydaları ve özellikleri,sosyal bilgilerin tanımı ve önemi, sosyal bilgiler ile sosyal bilimler arasındaki iliskiler, sosyal bilgilereğitiminin tarihsel gelisim süreci, yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve özellikleri, sosyal bilgiler dersiöğretim programının genel amaçları, Türk Milli Eğitimi' nin genel amaçları, yeni sosyal bilgiler dersi öğretimprogramı 6. sınıf öğrenme alanları, üniteleri, kazanım sayıları ve süreleri, ikinci bölümde ise arastırmanıngerçeklestirilmesinde izlenen çalısmalar açıklanmıstır. ?kinci bölümde arastırmanın yöntemi, modeli, evreni,örneklemi, verilerin toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanmasına yer verilmistir. Üçüncü bölümdeöğretmenlerin kisisel ve mesleki özellikleri ile ilgili bilgilerine, yeni 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretimprogramının öngördüğü kazanım, kapsam, eğitim durumu ve ölçme ve değerlendirme boyutununuygulamadaki etkililiğine iliskin görüsleriyle birlikte geleceğe yönelik önerileriyle ilgili bulgu ve yorumlarayer verilmistir. Son olarak da bulgulara dayalı olarak elde edilen sonuçlara ve bu sonuçlar ısığında yapılanönerilere yer verilerek tez çalısması tamamlanmıstır. Uygulanan veri toplama aracı, öğretmenlerin kisisel vemesleki çalısmalarına ait bilgileri içeren dokuz soru ile, yeni 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programınınetkililiğine iliskin ölçekte yer alan otuziki sorudan olusmaktadır. Veri toplama aracının arastırmadageçerliliğinin ve güvenirliğinin sağlanmasına özen gösterilmistir. Arastırmada toplanan bilgilerin islenmesi vetüm istatistiksel çözümlemelerde SPSS( Statistical Package for the Social Sciences) paket programındanyararlanılmıstır. Veriler, iki değiskenli sorularda t testi, üç ve daha fazla değiskenli sorularda ise F testi(Varyans Analizi) kullanılarak elde edilmistir. Değiskenler arasındaki iliskinin anlamlılığının test edilmesindeP<0.05 anlamlılık düzeyi benimsenmistir. Yapılan veri analizlerinden ve istatistiksel çözümlemelerden sonrasu sonuçlara ulasılmıstır:1. Öğretmen görüslerine göre değerlendirilen yeni 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretimprogramı ?orta? düzeyde olumlu bulunmustur. 2. Yeni 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı mevcutdurumuyla kazanım, kapsam, eğitim durumu ve ölçme değerlendirme boyutu açısından yeterli derecede etkilive uygun değildir. Bu durumda program değerlendirme ve gelistirme çalısmaları ile ilgilenen tüm uzman vearastırmacılar tarafından, daha verimli, basarılı, etkili ve faydalı bir eğitim-öğretim için; yeni 6. sınıf sosyalbilgiler dersi öğretim programı dört temel öğesi yönünden incelenmeli, değerlendirilmeli, gelistirilmeli ve buçalısmaların devamlılığı sağlanmalıdır. Ayrıca sosyal bilgiler brans öğretmenlerinin program hakkındakigelismeleri takip edebilmeleri için daha sık hizmet içi eğitim programlarının hazırlanması, özendirici ve tesvikedici yasal düzenlemelerin yapılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler : Sosyal Bilgiler, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, Program Gelistirme, ProgramDeğerlendirme.
dc.description.abstractOne of the purposes of developing teaching programs is to increase the quality of education byinnovating existing programs and adjusting targeted behaviours. The necessity of reflectingthese improvements to the teaching programs is incontestable. The considerable researches havetaken place in the the Turkey about this subject. The program developing studies which areimplemented gradually at the primary education level have been initially applied to the firststage of primary school in pilot schools that are determined by Ministry of National Education(MNE). This work aims to answer the following questions: What are the efficiency of the sixthyear?s renewed program of social studies in implication in the sense of advantages, concept,education level, measurement and evaluation? And, what are the suggestions of the teachers forimplementing the lectures of the social studies more effective and more efficient? This workwas conducted by critically using library and internet sources (literature review) about thissubject and then a survey was conducted to gather related data from the Teachers. This surveyhas conducted on social studies teachers teaching at the sixth year in the province of Sakarya inthe academic year of 2006- 2007. At the final stage, the datum extracted from the survey whichhas had 100 % feed back, has been analyzed. This paper has 3 sections. The first sectioncontains basic concepts, different types of education and programs, benefits and properties ofeducation program, definition and significance of social studies, the etymology of social studies,the purpose of the Turkish National Education and social studies lecture, learning fields,sections and the processes of the social studies lectures in the sixth year. The second sectioncontains the methodology, the model, the total field under survey, the samples, the way ofgathering and analyzing the datum. The final section contains the information about teachersrelated to their personal and occupational lives and their suggestions for the implementing thelectures of the social studies more effective and more efficient. Finally, the dissertation hascompleted according to the results posed above. The questionnaire is composed of ninequestions that is related to the personal and occupational information about the teachers andthirty two questions that is related to effectiveness of social studies lectures in the sixth year.The SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) program is used to analyze datum. Thedata has gathered by using t test in two variable questions and f test three and more variablequestions. P<0.05 confidence interval is used to test the relation between variables regardingsignifance level. Finally following results have been found: 1.The new social studies lectureprogram in the sixth year that is evaluated by teacher has been found mid level positive. 2. Theexisting new social studies lecture program is not sufficient in the sense of advantages, concept,education level, measurement and evaluation. Thus for a more effective, more successful ,more efficient and more beneficial education new sixth year social studies lecture programshould be reviewed, evaluated ,developed and it should be provided continuity of these studiesin these four basic aspects by all related experts and researchers. Furthermore, it is suggestedthat training programs should be implemented and incentive legal arrangements should bedrafted.Keywords: Social Studies, Social Studies Teaching Program, Program Development, ProgramEvaluation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYenilenen 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi (sakarya ili örneği)
dc.title.alternativeThe evaluation of syllabus of the renewed 6th grade social studies class according to the views of the teachers of social studies (sakarya province example)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid9005901
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid210384
dc.description.pages140
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess