Show simple item record

dc.contributor.advisorÜnal, Arif
dc.contributor.authorÖzgül, Ece
dc.date.accessioned2020-12-29T14:07:58Z
dc.date.available2020-12-29T14:07:58Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438941
dc.description.abstractİkinci Dünya Savaşından sonra toparlanmaya çalışan Almanya, savaşta yitirdiği gücü dış ülkelerle anlaşarak tedarik etmeye başlar. Türkiye başta olmak üzere birçok ülkeden konuk işçi alan Almanya, çokkültürlülüğün merkezi olmuştur. Çokkültürlülük ekseninde insanların bir arada yaşamaları kalıplaşmış düşüncelerin, parçalanamayan imgelerin ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Ülkelerinden farklı sebeplerle başka ülkelere gidenler, zaman içerisinde kulaktan kulağa dolaşan önyargı duvarlarının oluşmasına temel hazırlayan duyumlarla karşı karşıya gelmiş ve dışlanmışlardır. Gelen konuk işçilerin düşük ücrete çalıştırılmasının, kendi haklarının gasp edildiğini düşünenler tepki göstermiş ve bu da beraberinde ırkçı tutumların görülmesine sebep olmuştur. Irkçı tutumlarla başlayan davranışlar, birinin üstün olduğu durumda diğerinin aşağıya ait olduğu anlayışı ile şekil değiştirmiştir. Toplumda oluşan farklılıkların zıt kutuplara çekilmesi, `biz`e karşı `öteki`nin oluşmasına zemin hazırlamıştır.60'lı yıllarda yapılan işçi göçünün, edebiyata işçi sorunları, yabancılaşma, kimlik sorunsalı gibi konularla yansımaları görülmüştür. Bu bağlamda `En Alttakiler` eserinin oluşum sürecinde Türk işçisi kılığına giren Wallraff, edebiyata farklı bir soluk getirir ve ırkçılığın ve yabancılaştırmanın toplumda insani değerleri ne kadar yıprattığını belgeler ile somutlaştırmıştır.Bu bağlamda araştırma konusu olarak seçmiş olduğum öteki imgesinin sadece kültürel bir dışlamadan ibaret olmadığı, bireyin ve emeğin metalaşmasıyla ötekileştirmenin farklı görünümleri çeşitli felsefi temelleri baz alarak açıklanır ve öteki imgesi Wallraff'ın `En Alttakiler` eserinden yararlanarak örneklendirilir.Anahtar Kelimeler: Günter Wallraff, Belgesel Edebiyat, Ganz Unten, Öteki İmgesi, En Alttakiler
dc.description.abstractAfter World War II, the Federal State of Germany, which is trying to wipe out the traces of war, needs the workforce of other countries. For this reason, the Federal State of Germany signed the Ankara Agreement with Turkey in 1961. Worker migration to Germany becomes hope for people who leave their country for different reasons. The migrant workers who are away from their own lifestyle, tradition, customs, habits and who are in touch with other different cultures become to be named as `other` in the society. Therefor Germany has been the center of multiculturalism, which has received guest workers from many countries, especially from Turkey.Under the name of multiculturalism, unbreakable images and stereotyped are created in the human mind. People who migrate because of different reasons bring up against racial prejudice. Due to migrant labor, there was a lot of unemployment among the native people. But the migrant labors have to accept all offers. While guest workers agree to working in the hard conditions for a low wage, they can stand up for their's rights because of that the local people think their rights are defeated. By virtue of this misunderstanding, the racist abuse increase in the society. This formation progress of differences in the society, the formation of the `other` was seen against to `us`.The reflections of the labor workers in the 60s issues such as labor problems, alienation, and identity problems were seen. In this context, we have worked on Günter Wallraff's Novel `Ganz Unten` and the ` Other` image.In this study, the `other` image that I have chosen as the subject of research shows not only a cultural exclusion, but also different views of otherization through the commodification of the individual. The problems of migrant workers, migration to Germany are explained in regard to various philosophical foundations and the `other` image is exemplified by text-oriented method that is used on Wallraff's Novel `Ganz Unten`.Keywords: Günter Wallraff, Documentary Literature, Ganz Unten, Other Imageen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAlman Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectGerman Linguistics and Literatureen_US
dc.titleGünter Wallraff`ın `Ganz Unten` adlı Romanında öteki imgesi
dc.title.alternativeThe other image in the Günter Wallraff's Novel `Ganz Unten`
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-14
dc.contributor.departmentAlman Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmWallraff, Günter
dc.subject.ytmOtherisation
dc.subject.ytmImage
dc.identifier.yokid10257592
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid568181
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess