Okul yönetici ve öğretmenlerinin damgalama eğilimleri ve örgüt kültürü arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yöneticilerin ve öğretmenlerin damgalama eğilimleri ve örgüt kültürü arasındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlayan bu araştırma nicel araştırma desenindedir. Yapılan alanyazın taramasına bağlı olarak görülmektedir ki damgalama, özellikle yurtdışında yapılan çalışmalarda çok çalışılmış olan bir konu olmasına rağmen, eğitim alanında ve özellikle eğitim yönetimi alanında örneklerine çok rastlanmamıştır. Araştırmada nicel araştırma yönteminin nedensel karşılaştırma türünden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.Araştırmanın örneklemini Zonguldak İl'inde resmi okullarda (İlköğretim ve Lise) görev yapan 655 öğretmen ve 125 yönetici olmak üzere 780 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yaman ve Güngör (2013) tarafından hazırlanan damgalama ölçeği, kişisel bilgi formu, Şimşek (2003) tarafından hazırlanan okul kültürü ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan bağımsız değişkenler cinsiyet, görev, eğitim durumu, kıdem, medeni durum, çalışılan kademe, sosyo-ekonomik durum, dindarlık düzeyi ve sağlık durumudur. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklemler t-testi, ilişkili örneklemler için t-testi, tek boyutlu varyans analizi, iki boyutlu varyans analizi, Scheffe Testi, gözenekler arası çoklu karşılaştırma analizi, Tukey Testi, Pearson Çarpımı Korelasyon Katsayısı çözümlemesi kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre; damgalama eğilimine ilişkin yönetici görüşleri incelendiğinde psikolojik sağlık ve önyargı boyutlarında yönetici görüşlerinde damgalama eğilimi olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin damgalama eğilimine ilişkin görüşlerine göre etiketleme boyutunda cinsel tercihleri farklı bireylere yönelik damgalama göze çarpmaktadır. The purpose of the study is to determine relationship between stigma tendencies of school principals? and teachers? and organizational culture by using quantitative research methods. According to stigma literature, we can say that, although there are lots of researches on stigma, researches are very limited on education and educational administration fields. Relational survey model of causal-comparative method from quantitative research methods is used in this research.Research sample is consisted of 655 teachers and 125 school principals (total of 780 participants) who have been working in public schools (elementary and high) of Zonguldak. Stigma Scale (Yaman and Güngör, 2013), Personal Information Form that were prepared by researcher and School Culture Scale (Şimşek, 2003) was used for data collection. Independent variables of the study are that gender, profession, education, seniority, marital status, working level, socioeconomic status, level of religiosity and health status. Mean, standard deviation, independent samples t-test, paired samples t-test, one way ANOVA, two-way ANOVA, Scheffe Test, multiple comparison analysis between the pores, Tukey Test, Pearson Product Moment Correlation was used by analyzing of collected dataResearch results show that, principals? stigma tendencies are high in psychological health and prejudice sub-scales. According to teachers? stigma tendencies to homosexual people are high in labeling subscale.
Collections