Okul öncesinde Kur`an-ı Kerim öğreniminin okuma-yazma sürecine yansımaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, okul öncesi dönemde Kur'an-ı Kerim öğrenen öğrencilerin, diğer öğrencilere göre ilk okuma-yazma sürecinde; harfleri kavrama ve heceleri birleştirme becerisi, okuma hızı, okumaya geçme süresi, yazma becerisi incelenmiş ve öğrenciler üzerindeki yansımaları değerlendirilmiştir.Araştırma karma yöntem araştırma metodunun yakınsayan paralel desen modeli ile yapılmıştır. Bu amaçla; bir özel okulda öğrenim gören 52 ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin Türkçe ve Matematik derslerinde bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sürecinde araştırmacı, bizzat çalışma alanında bulunmuş, dört ay süresince araştırmayı sürdürmüştür.Araştırmada nicel veri toplanma sürecinde, derecelendirilmiş `İlk Okuma Yazma Öğrenme Sürecindeki Beceri Düzeyleri Gözlem Formu` ve `Okuma Hızını Ölçen Metin` formları kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanma sürecinde ise, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve derecelendirilmiş `Türkçe ve Matematik Dersi İçin Okuma ve Yazma Hataları Gözlem Formu` kullanılmıştır. Ayrıca, yapılan dersler kamera kaydına alınmış ve fotoğraflanmıştır. Veli ve sınıf öğretmenleriyle görüşmeler gerçekleştirilmiş, bu görüşmelerin bir kısmı ses kaydı ile bir kısmı ise yazılı olarak kayıt altına alınmıştır. Ses kaydı altına alınan veriler yazınsal veriye dönüştürülmüştür. Elde edilen bu veriler değerlendirilerek betimsel ve içerik analize tabi tutulmuştur.Araştırma sonucunda, okul öncesinde Kur'an-ı Kerim okumayı öğrenen öğrencilerin, okuyamayan öğrencilere nazaran ilk okuma-yazma sürecinde harfleri daha hızlı kavradıkları, heceleri daha hızlı birleştirebildikleri ve dolayısıyla okumaya daha hızlı geçtikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca bu süreçte bir sorun olarak Latin alfabesindeki bazı harf ve rakamları Kur'an alfabesine benzeterek okuyup yazdıkları gözlemlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitimi, Kur'an-ı Kerim öğrenme, Okuma yazma becerileri, okul öncesi akademik başarı, erken çocukluk eğitimi, ilk okuma, ilköğretim. In this research, according to other students, the ability of the students who learned the Quran, in the pre-school period to read and write the letters, to the reading speed, to the reading time, to the writing skills and to reflect the reflections on the students were evaluated.The research was conducted with convergent parallel pattern model of mixed method research method. For this purpose; a survey was conducted in Turkish and Mathematics classes of 52 primary school 1st grade students in a private school. During the research process, the researcher was in the field of study and continued to research for four months.During the quantitative data collection process, the graded `Observation Form of Skill Levels in the Initial Literacy Learning Process` and `Text of Reading Speed` forms were used. In the process of collecting qualitative data, semi-structured interview form and graded `Reading and Writing Errors Observation Form for Turkish and Mathematics Course` were used. In addition, the lessons were recorded and photographed. Interviews were held with parents and class teachers, some of these interviews were recorded in voice record and some were recorded in writing. The data recorded under the sound was converted to a textual data. These data were evaluated and descriptive and content analysis was performed.At the end of the research, it was observed that the students who learned to read the Quran in the pre-school period were able to comprehend the letters faster than the students who could not read, and they were able to combine syllables more quickly and therefore they went faster to read. In addition, as a problem in this process, some letters and numbers in the Latin alphabet have been observed by reading and writing similar to the Quran alphabet. Key Words: Pre-school education, Qur'an-ı Kerim Learning, literacy skills, pre-school academic achievement, Early Childhood Education, first reading, primary school.
Collections