Aristoteles`te hayal gücü (Phantasia) üzerine
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Aristoteles'in psikolojisinde önemli bir yere sahip olan hayalgücü (phantasia) yetisini ele alıp incelemeye çalışır. Aristoteles'i izlediğimizde onunphantasia'yı hayal gücünden çok ?açığa çıkma?, ?görünme?, ?görünür kılma?anlamlarında kullandığı söylenebilir.Çalışmanın ilk bölümünde phantasia'nın ruh (psykhe) ile bağıntısı açıkkılınmaya çalışılır. Psykhe'nin bir yetiler toplamı olduğu anlayışından hareketle onunişlev açısından rolü üzerinde durulur.Çalışmanın ikinci bölümünde ise phantasianın çeşitli anlamları ve etimolojikkökeni açık kılınmaya çalışılır. Phantasia üzerine olan temel yorumların bir özetiyapılarak onlar ışığında De Anima III.3'ün incelenmesine geçilir.Son olarak; phantasianın diğer yetilerle olan bağıntısı tartışılır. Phantasia algıve düşünme arasında köprü işlevi gören bir yeti olarak ele alınır. Bu ise phantasianınbağımsız ve kendi başına bir yeti olduğu savını geçersiz kılar.Anahtar Sözcükler: Ruh (Psykhe), Hayal gücü (Phantasia), şlev (Ergon),Algı (Aisthesis), Düşünme (Nous). This study analyzes the term imagination (phantasia) which has an importantplace in Aristotle?s psychology. There are different uses of the term in Aristotle suchas ?making appear?, appearance?, ?apppearing? rather than imagination.In the first part of the study, the relation between phantasia and psykhe istried to make clear. The nature of psykhe is discussed and it is argued that psykhe is acompound of capacities.The second part focuses on different meanings of phantasia in Aristotle andits etymological origin is investigated.Then in the light of previous interpretations theconception of phantasia in De Anima III.3 is tried to be clarified.The last part deals with relation between phantasia and other capacities.Phantasia seems to have a role as an agent between perception and thinking. Inconnection with that it is claimed that phantasia can not be an independent capacityin itself.Keywords: Soul (Psykhe), Imagination (Phantasia), Function (Ergon),Perception (Aisthesis), Thinking (Nous).
Collections