Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürlerarası duyarlılıkları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinde kültürel farklılık olarak tanımladıkları unsurları belirlemeye çalışmak ve öğrencilerine ilişkin ''kültürlerarası duyarlılık ve alt boyutları'' algı düzeylerini incelemektir. Ayrıca araştırmada, öğretmenlerin kültürlerarası duyarlılık ve alt boyutları algı düzeylerinin cinsiyet, eğitim- öğretim verilen sınıf düzeyi ve mesleki kıdem değişkenlerine göre değişip değişmediği belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel ve nicel boyutları içeren bu araştırmada karma araştırma (mixed) modeli benimsenmiştir. Araştırmanın evrenini Kocaeli İli, Çayırova İlçesine bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın yapıldığı 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Kocaeli Çayırova İlçesi'nde toplam 15 ilkokul bulunmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise Çayırova İlçesinde yer alan 15 ilkokuldan araştırmaya katılım gösteren toplam 286 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırma verileri Chen ve Starosta (2000) tarafından geliştirilen ''Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği'' kullanılarak elde edilmiştir. Nitel verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yapılmış, niceliksel verilerde ise aritmetik ortalama puanları üzerinden t-testi ve varyans analizi uygulanmıştır. Ölçeğe verilen yanıtlar ışığında kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .87 çıkmıştır. Bu sonuç örneklemin oldukça güvenilir olduğunu göstermektedir. Ölçeğin alt boyutlarına ilişkin güvenirlik katsayıları .65 ile .86 arasında değişmektedir.Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin tanımladıkları kültürel farklılıkların ''dil ile ilgi kültürel farlılıklar'' etrafında sıklaştığı, en az vurgulan kültürel farklılığın ise ''etnik köken ile ilgili kültürel farklılıklar'' olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sınıf öğretmenlerinin genel olarak kültürlerarası duyarlılık ve alt boyutları algı düzeylerinin yüksek ve cinsiyet, eğitim-öğretim verilen sınıf düzeyi, mesleki kıdem değişkenlerine göre istatiksel olarak anlamlı bir farklık göstermediğini ortaya çıkmıştır. Ancak araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algısının ''dil ile ilgili kültürel farklılıklar'' üzerine yoğunlaşmış olması, öğretmenlerin dil ile ilgili kültürel farklılıklar bağlamında kültürlerarası duyarlılıklarının yüksek olduğunu düşündürmektedir. ABSTRACTThe aim of this study is to establish the primary teachers' perception of cultural diversity about their students and to observe teachers' ''intercultural sensitivity and dimension of intercultural sensitivity'' perception levels in relation to their students. Another purpose of this study is to examine the intercultural sensitivity level of primary teachers according to gender, grade levels of their class and of their seniority. The research is designed as mixed model in which quantitative and qualitative research methods is used. The universe and sample of this research consist of 286 primary teacher that attending in 2103-2014 acedemic year in Çayırova which county of Kocaeli. Intercultural sensitivity level of teachers was measured by İntercultural Sensitivity Scale devoloped by Chen an Starosta (2000). Teachers' answers were graded and these grades were used in generating various analyses. Based on the answers, Cronbach Alpha reliability analysis was implemented and the reliability coefficient of the scale was determined to be .87. The mean of teachers' scores demonstrate that they have high level of intercultural sesitivity. Findings of the research showed that techers' perceptions of cultural diversity are become frequent on ''cultural differences related to language'' and the minimum frequency of teachers in cultural diversities are ''cultural differences related to ethnicity''. Nevertheless, the fact that the perception of cultural difference of the class teachers who participated in the research study is focused on ''cultural differences related to language'' it makes one think that teachers have a high level of intercultural sensitivity within the context of cultural differences related to language.Findings of the research also showed that there is not a statistically significant difference between teachers' intercultural sensitivity levels in gender, grade levels of their class and of their seniority.
Collections