Uluslarası sözleşmeler ve Afganistan ulusal kanunlarda çocuk hakları bağlamında eğitim hakkı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Afganistan'da çocukların eğitim haklarıyla ilgili olarak, Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin anlamını ve uygulama sürecini incelemek için ele alınmıştır. Ayrıca, İnsan hakları mekanizmalarının işletilmesi ve bununla ilişkili olarak yükümlülükler, eğitim hakkı bağlamında incelenecektir. Son otuz yıldır savaşın devam ettiği Afganistan'da, yeni hukuk düzeninin kurulması ve uygulanması, Afganistan'ın yeni doğmuş bir devlet olarak tanınmasına neden olmuştur. 2001 tarihinde kurulan yeni hükümet, hukuki sınırlamalar dahil olmak üzere, yeni anayasanın kabulü, yeni insan hakları komisyonunun kurulması ve de insan haklarına ilişkin olarak uluslararası hukuk nezdinde vermiş olduğu taahhütlerle, bir dizi tasarrufa imza atmıştır. Çatışmalardan yeni çıkmış bir devlet olarak, eğitimin geliştirilmesi hususu, hükümetin yeniden yapılandırılması aşamasında atılması gereken ilk adımdır. Tezimizde, çocuğun eğitim hakkı ulusal ve uluslararası hukuktaki gelişimi ve günümüzdeki durumu ile ortaya konmaya çalışılmıştır. Çocuğun eğitim hakkı ulusal ve uluslararası hukukta geçmişten günümüze kadar olan gelişimi ve günümüzdeki durumu detaylı bir şekilde incelenmeye çalışılmıştır.Çocukların eğitim hakkı, uluslararası sözleşmelerde, bölgesel insan hakları sistemlerinde ve devletlerin anayasalarında tanınan güçlendirici bir haktır. Son on beş yıllık süre zarfında, çocukların eğitim haklarının geliştirilmesine dair denemeler mevcut olsa da, halen çocukların eğitime erişimlerinde engeller bulunmaktadır. Bu çalışmada, Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin, Afganistan ulusal mevzuatında ne derece uygulandığı üzerinde durulacaktır. Bu çalışma, çocukların eğitime erişim haklarına ilişkin engellerin temel sebeplerini içermekle birlikte, Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin Afganistan'daki uygulanmasına dair sorunlarla sona erdirilecektir. Son olarak, çocukların eğitim ihtiyacının giderilmesine yönelik olarak ne gibi olanakların sağlanması gerektiği ve bu hakkın geliştirilmesine dair tavsiyelerde bulunulacaktır. The article examines the meaning and process of implementation Child Right Convention in specific children's right to education in Afghanistan as well as the obligations and implementation of human rights instruments regarding the rights to education. After three decades of war in Afghanistan for establishment and enrollment of new laws, Afghanistan can be called a new born country, on 2001 after establishment of new government this country brought a lot changes on the law constrictions, new constitution, new Human right commission and new commitments to internationals laws regarding watching human rights took place. For a post conflict country the development of education is the first step to reconstruction of government. Children's right to education is an empowerment right which is given wide recognition in important international agreements and regional human rights instruments as well as in countries' constitutions. Despite of trying for development of education in last 15 years there are still obstacles for children's access to education, The article follow up how much the CRC is implementing in Afghanistan and if it is in line with the national laws. The article is also included of main reasons of obstacles access to education for children, the research will be end up with difficulties of implementation of CRC in Afghanistan, and suggestions for developing and providing facilities to children in need of education.
Collections