Ortaokul öğrencilerinin TEOG başarısına etki eden faktörlerin çok düzeyli analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, TEOG sınavlarında öğrencilerin başarı düzeylerini etkileyen faktörleri incelemektir. Bu temel amaç çerçevesinde, çalışmanın alt amaçları, bağımlı değişken olan TEOG sınavlarındaki başarı düzeylerinin, bağımsız değişkenler olan okulun sosyo-ekonomik düzeyi ve okul etkililiği, öğrenci özellikleri ve veli özellikleri gibi kaynaklara göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Yöntem: Eskişehir ilindeki devlet ortaokullarında 2015-2016 öğretim yılında eğitim gören 8. sınıf öğrencilerinin TEOG sınavlarında başarı düzeylerini etkileyen faktörleri ve bu faktörlerin birbirleriyle ilişkilerini çok düzeyli doğrusal model yoluyla incelemeyi amaçlayan bu çalışma nedensel karşılaştırma modeli ile yürütülen bir araştırmadır. Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgular, okulların bulunduğu mahallelerin sosyo- ekonomik düzeyinin okul etkililiği üzerinde etkili olduğunu, TEOG puanları bakımından okullar arasında anlamlı düzeyde fark olduğunu, okul etkililiğinin ve okulların sosyo-ekonomik düzeyinin öğrencilerin TEOG puanlarını etkilediğini, öğrenci ve veli değişkenlerinin TEOG puanlarında fark yarattığını ve birinci düzey ve ikinci düzey değişkenlerin birbiriyle ilişkili olduğunu göstermektedir.Sonuç ve Tartışma: Öğrencilerin TEOG sınavlarından aldığı puanlar okul, veli ve öğrenciden kaynaklanan faktörler ile ilişkilidir. Bu paydaşlar akademik başarıyı artırmak amacıyla bilgilendirilmeli ve okulların etkililiğini ve öğretmen niteliklerini geliştirmek adına girişimler yürütülmelidir.Anahtar kelimeler: Akademik başarı, TEOG sınavı, çok düzeyli doğrusal model, öğrenci faktörleri, ailevi faktörler, okul etkililiği, öğretmen nitelikleri, sosyo-ekonomik düzey Purpose: The main purpose of this study is to analyze the factors affecting students' academic achievement in TEOG exams. In this respect, the study aims to determine whether the dependent variable, the achievement levels of students, differ baSES on the independent variables which are school socio-economic status, school effectiveness, student factors and parental factors.Method: This study, which aims to analyze the factors affecting students' academic achievement in TEOG exams who are in 8 grade in Eskişehir state secondary schools during 2015-2016 school year and the relationships of these factors by using hierarchical linear modeling, is a casual comparative type of research.Results: The results of the study reveal that socio-economic status of the neighborhoods that schools locate influences school effectiveness, there is a significant difference among schools in terms of TEOG scores, school socio-economic status and school effectiveness affect TEOG scores, student and parental factors create a difference on TEOG scores and several level 1 and level 2 variables are related with each other.Conclusion and Discussion: TEOG scores of students are related with factors stem from students, parents and schools. These stakeholders should be informed about the significant factors to increase academic achievement and attempts should be undertaken to develop school effectivenss and teacher qualities.Key words: Academic achievement, TEOG Exam, Hierarchical Linear Model, student factors, parental factors, school effectiveness, teacher qualities, socio-economic statu
Collections