A survey of mathematical knowledge and skills in high school needed for professions in social sciences
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite ve iş hayatında çalışan kişilerce belirlenen sonuçlara bağlı olarak sosyal bilimlerde hukuk, psikoloji ve tarih gibi bölümlerin üniversite eğitimi için lise matematik müfredatında önemli görülen matematik konuları ve becerilerini belirlemektir. Çalışmada beşli Likert ölçeği olan bir anket kullanılmıştır. Analizler bölümlere ve kurumlara göre yapılmıştır. Üniversitedeki sosyal bilimler eğitimine hazırlık için önemli görülen matematik konuları ve becerilerinde katılımcılar ortak görüş belirtmiştir. Hatta 9. sınıf matematik konuları üniversitede sosyal bilimler eğitimi almak isteyen tüm öğrenciler için yeterli görülmüştür. Bunun yanında kurumlar arasında da herhangi bir farklılık yoktur. Çalışmanın sonunda lise matematik müfredatı için bazı önerilere de yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Farklılaştırılmış müfredat, sosyal bilimler, lise matematik müfredatı, üniversite eğitimi The purpose of this study is to identify the mathematics topics and skills that are important in high school mathematics curriculum for higher education in social science departments such as law, psychology and history, based on scores assigned by staff from university and industry. A survey including five-point Likert type items was used in the present study. Analyses were conducted with respect to departments and institutions. There was a convergence of the perceived importance selected mathematical knowledge and skills for preparation of social science education at university. However, 9th grade mathematics topics are enough to teach all students who prefer to study in a social science in this regard. Also there was no difference among institutions. Some suggestions about high school mathematics curriculum are made in the present study.Key words: Differentiated curriculum, social sciences, mathematics high school curriculum, and university education.
Collections