A comparative analysis of national and international English language curricula for high schools in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Türkiye'de uygulan ulusal ve uluslararası toplam beş lise İnglizce müfredatını çeşitli boyutlarda karşılaştırmalı olarak analiz etmektedir. Bu müfredatlar Türk Milli Eğitim (MEB) Lise İngilizce müfredatı, Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IBDP) Dil A: Dil ve Edebiyat müfredatı, Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IBDP) Dil B müfredatı, İleri Düzey Yerleştirme Programı (AP) İngiliz Dili ve Kompozisyon müfredatı ve İleri Düzey Yerleştirme Programı (AP) İngiliz Edebiyatı ve Kompozisyon müfredatıdır. Bu araştırma Türk Milli Eğitim Lise İngilizce müfredatının, Türkiye'de uygulanan uluslararası programların İngilizce müfredatları ile nasıl benzeştiğini ve farklılaştığını araştırmak için içerik analizi yöntemini kullanmaktadır. Kıyaslama boyutları olarak müfredatların eğitim felsefeleri, amaçları, içerikleri, tasarım yaklaşımları, öğretim yaklaşımları, öğrenci değerlendirme yaklaşımları ve müfredat değerlendirme yaklaşımları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: İngilizce müfredat, lise, Uluslararası Bakalorya Diploma Programı, İleri Düzey Yerleştirme Programı This research study comparatively analyses five national and international high school English language curricula implemented in Turkey. These curricula are the Turkish Ministry of National Education (MONE) High School English Language curriculum, International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) Language A: Language and Literature curriculum, International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) Language B curriculum, Advanced Placement (AP) English Language and Composition curriculum, and Advanced Placement (AP) English Literature and Composition curriculum. The study uses content analysis to explore how the Turkish MONE English language curriculum for high schools compare and contrast with the English language curriculum in the two international programs, namely International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP), and Advanced Placement (AP), in terms of educational philosophies, intent, content, approaches to design, approaches to implementation, approaches to assessment, and approaches to evaluation.Key words: English language curriculum, high school, International Baccalaureate Diploma Programme, Advanced Placement
Collections