Investigating the foundations of Turkish elementary mathematics education through an analysis of a late Ottoman textbook
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'deki matematik eğitiminin dinamiklerini anlamak için, 19. ve 20. yüzyılda Osmanlı Devleti'nde meydana gelen gelişmelerin incelenmesi gerekir. Bu nitel çalışma yirminci yüzyılın başlarında yayınlanmış bir Osmanlı matematik ders kitabının sistematik ve eğitim tarihi bakış açısıyla incelenmesi üzerine kurulmuştur. Natüralistik araştırmanın etkisi altında, ders kitabı, içeriği, organizasyonu ve matematik eğitimi ilkelerine uygunluğu açısından analiz edilmiştir. Ana bulgular sonucunda ders kitabının görsel temsilleri ve gerçek hayattan alıntıları başarılı bir şekilde yansıttığı ancak sorgulama stratejilerinin geliştirilmesi konusunda yetersiz kaldığı görülmüştür.Anahtar kelimeler: Osmanlı'da matematik eğitimi, ilköğretim matematik eğitimi,matematik eğitimi tarihi. Developing an understanding of the foundations of the educational tradition of the Turkish Republic is connected to an exploration of the specifics of Ottoman education. This qualitative study explored an Ottoman mathematics textbook published in the early twentieth century. Under the influence of naturalistic inquiry, the textbook was analyzed in terms of content, organization, and principles of elementary mathematics education. It was concluded that the textbook is successfully presented multiple representations and real-life examples while the development of content did not provide opportunities to develop reasoning skills.Key words: Ottoman mathematics education, elementary school mathematicseducation, history of mathematics education.
Collections