Identifying factors related to students` English proficiency levels through a segmentattion method
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İngilizce tüm dünyada ortak dil olarak kabul görmektedir. Politika, ekonomi, turizm ve eğitimi de içeren birçok alanda iletişim dili olarak İngilizce kullanılmaktadır. İngilizce iletişim kurmaktaki ihtiyaç arttıkça yabancı dil olarak İngilizce eğitimi ve İngilizce sınavları Türkiye'de de tüm dünyada olduğu gibi giderek önem kazanmaktadır ve bu sebeple İngilizce yeterliliği pek çok araştırmanın konusu olmaya başlamıştır. Bu çalışma bir kümeleme yöntemi kullanarak, İngilizce yeterliliğinin alt boyutları olan dinleme ve okuma ile lise türü ve üniversite sınavlarının bazı seçilmiş faktörlerinin arasında nasıl bir ilişki olduğunu araştırmayı hedeflemiştir. Araştırma Ankara, Türkiye'de bir vakıf üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar 645 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler üniversite veri tabanı tarafından sağlanmıştır. Sonuçlar dinleme ve okuma yeterliliği için farklı yordayıcı değişkenler ortaya çıkarmıştır.Anahtar Kelimeler: İngilizce yeterliliği, lise türü, akademik başarı English is regarded as the common language all over the world. It is used as the language to communicate in politics, economy, tourism, and education in addition to many other fields. As the need to communicate in English increases, teaching English as a foreign language and testing of English become more significant in Turkey as well as worldwide, and methodologies for the development of proficiency in English has already become a predominant research area. This study aimed to explore via a segmentation method the relationship between reading and listening sub-dimensions of English language proficiency and selected background factors related to high school and university placement examination. The research was conducted at a foundation university, in Ankara, Turkey. The sample consisted of 645 students. The data were provided by university database. The results revealed different predictor variables for reading and listening proficiency.Key words: Proficiency in English, high school type, academic achievement
Collections