Show simple item record

dc.contributor.advisorKalender, İlker
dc.contributor.authorBekdaş, Buket
dc.date.accessioned2020-12-02T13:22:27Z
dc.date.available2020-12-02T13:22:27Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39874
dc.description.abstractİngilizce tüm dünyada ortak dil olarak kabul görmektedir. Politika, ekonomi, turizm ve eğitimi de içeren birçok alanda iletişim dili olarak İngilizce kullanılmaktadır. İngilizce iletişim kurmaktaki ihtiyaç arttıkça yabancı dil olarak İngilizce eğitimi ve İngilizce sınavları Türkiye'de de tüm dünyada olduğu gibi giderek önem kazanmaktadır ve bu sebeple İngilizce yeterliliği pek çok araştırmanın konusu olmaya başlamıştır. Bu çalışma bir kümeleme yöntemi kullanarak, İngilizce yeterliliğinin alt boyutları olan dinleme ve okuma ile lise türü ve üniversite sınavlarının bazı seçilmiş faktörlerinin arasında nasıl bir ilişki olduğunu araştırmayı hedeflemiştir. Araştırma Ankara, Türkiye'de bir vakıf üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar 645 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler üniversite veri tabanı tarafından sağlanmıştır. Sonuçlar dinleme ve okuma yeterliliği için farklı yordayıcı değişkenler ortaya çıkarmıştır.Anahtar Kelimeler: İngilizce yeterliliği, lise türü, akademik başarı
dc.description.abstractEnglish is regarded as the common language all over the world. It is used as the language to communicate in politics, economy, tourism, and education in addition to many other fields. As the need to communicate in English increases, teaching English as a foreign language and testing of English become more significant in Turkey as well as worldwide, and methodologies for the development of proficiency in English has already become a predominant research area. This study aimed to explore via a segmentation method the relationship between reading and listening sub-dimensions of English language proficiency and selected background factors related to high school and university placement examination. The research was conducted at a foundation university, in Ankara, Turkey. The sample consisted of 645 students. The data were provided by university database. The results revealed different predictor variables for reading and listening proficiency.Key words: Proficiency in English, high school type, academic achievementen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleIdentifying factors related to students` English proficiency levels through a segmentattion method
dc.title.alternativeBir kümeleme yöntemi ile öğrencilerin İngilizce dil yeterliliklerine ilişkin faktörlerin belirlenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmListening
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmListening skill
dc.subject.ytmReading skills
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmStudy of languages
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmSegmentation systems
dc.subject.ytmEnglish
dc.identifier.yokid10074353
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid395390
dc.description.pages92
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess