Writing strategies in Turkish- English bilingual context: A case study
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Türkçe- İngilizce iki dilli eğitim alan 164 lise öğrencisinin yazma stratejilerini incelemek ve bu öğrencilerin yaygın olarak kullandıkları yazma stratejileri ve bu stratejilerin sınıf düzeyi, cinsiyet, yazılan metnin türü, okunan kitap sayısı, yazı yazmaktan hoşlanıp hoşlanmama durumuna göre değişkenlik gösterip göstermediğini tespit etmektir. Çalışmada kullanılacak olan veri iki dilli diploma veren bir uluslararası liseden, Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri aracılığıyla elde edilmiştir. Çalışmanın sonuçları bilişüstü stratejilerin en fazla, duyuşsal stratejilerin en az kullanıldığını ve yazma stratejileri kullanımının sınıf düzeyi, cinsiyet, okunan kitap sayısı, yazı yazmaktan hoşlanıp hoşlanmama durumuna göre değişkenlik göstermiştir. Bu çalışmanın sonuçları, Türkçe- İngilizce iki dilli eğitim alan lise öğrencileri içinde sınıf düzeyi daha büyük, cinsiyeti kadın, hiç kitap okumamış ve yazmayı çok seven öğrencilerin yazma stratejilerini kullanmaya daha fazla eğilimli olduğunu da göstermiştir. Ayrıca çalışmalar, yazı türü olarak denemenin tüm öğrenciler tarafından en çok tercih edilen tür olduğunu göstermiştir. Anahtar Kelimeler: İki dilli eğitim, Türkçe- İngilizce iki dilli eğitim, dil öğrenme stratejileri, yazma stratejileri, doğrudan stratejiler, dolaylı stratejiler The aim of this study is to examine the writing strategies which were conducted on 164 high school students in Turkish- English bilingual context, for determining the mostly used writing strategies and whether there are any differences in writing strategies with respect to grade level, gender, types of written texts, the number of books read, like writing or not. The data was gathered via The Inventory of Learning Strategies at an international high school providing bilingual diplomas. In order to analyze data inferential and descriptive statistics were used. In the findings of the study, meta-cognitive strategies are the most preferred strategies and affective strategies are the least. The use of writing strategies varies relying on types of text written, the grade level, gender, the number of books read and whether they like writing or not. Also, it was found that bilingual high school students, who are female and at higher grade levels, who never read book, and who like writing a lot have a tendency to use writing strategies more. Furthermore, results showed that essay is the most preferable text by all students. Key words: Bilingual education, Turkish-English bilingual education, language learning strategies, writing strategies, direct strategies, indirect strategies.
Collections