A survey on the use of vocabulary learning strategies of high school students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı 556 lise öğrencisinin keşfetme ve pekiştirmek için en sık ve en az kullandığı kelime öğrenme stratejilerini belirlemek ve öğrencilerin kullandığı stratejilerin yaş, sınıf düzeyi, okul türü ve yaş değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmaktır. Çalışma için gerekli olan veri Ankara'daki Anadolu lisesi, özel lise ve fen lisesi türlerindeki okullarda Schmitt (1997) tarafından hazırlanan Kelime Öğrenme Stratejileri Anketi (VLSQ) aracılığıyla toplanmıştır. Keşfetme ve pekiştirme stratejilerinin yanı sıra bu stratejilerin alt kategorileri de betimleyici olarak analiz edilmiştir. Araştırmacı toplanan verileri ayrıca yaş, sınıf düzeyi, okul türü ve yaş değişkenlerine göre çıkarımsal olarak analiz etmiştir. Veri analizleri önemli sonuçlar göstermektedir. This study investigates the vocabulary learning strategies (VLSs) employed by 556 high school students to identify the most and least frequently used discovery and consolidation strategies. The study further investigates whether there is any difference between VLSs used with respect to gender, grade level, school type and age. To these ends, the researcher collected data through an adapted version of Schmitt's (1997) Vocabulary Learning Strategies Questionnaire (VLSQ) administering it in different types of schools, Anatolian high school, Private high school and Science high school. The researcher analyzed both discovery and consolidation strategies, including their sub-categories descriptively. The researcher also analyzed the collected data inferentially with reference to gender, grade level, school type and age. The analysis of the data yielded significant results.
Collections