Show simple item record

dc.contributor.advisorAkşit, Halis Necmi
dc.contributor.authorDerici, Elif
dc.date.accessioned2020-12-02T13:21:16Z
dc.date.available2020-12-02T13:21:16Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-05-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/39774
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı 556 lise öğrencisinin keşfetme ve pekiştirmek için en sık ve en az kullandığı kelime öğrenme stratejilerini belirlemek ve öğrencilerin kullandığı stratejilerin yaş, sınıf düzeyi, okul türü ve yaş değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmaktır. Çalışma için gerekli olan veri Ankara'daki Anadolu lisesi, özel lise ve fen lisesi türlerindeki okullarda Schmitt (1997) tarafından hazırlanan Kelime Öğrenme Stratejileri Anketi (VLSQ) aracılığıyla toplanmıştır. Keşfetme ve pekiştirme stratejilerinin yanı sıra bu stratejilerin alt kategorileri de betimleyici olarak analiz edilmiştir. Araştırmacı toplanan verileri ayrıca yaş, sınıf düzeyi, okul türü ve yaş değişkenlerine göre çıkarımsal olarak analiz etmiştir. Veri analizleri önemli sonuçlar göstermektedir.
dc.description.abstractThis study investigates the vocabulary learning strategies (VLSs) employed by 556 high school students to identify the most and least frequently used discovery and consolidation strategies. The study further investigates whether there is any difference between VLSs used with respect to gender, grade level, school type and age. To these ends, the researcher collected data through an adapted version of Schmitt's (1997) Vocabulary Learning Strategies Questionnaire (VLSQ) administering it in different types of schools, Anatolian high school, Private high school and Science high school. The researcher analyzed both discovery and consolidation strategies, including their sub-categories descriptively. The researcher also analyzed the collected data inferentially with reference to gender, grade level, school type and age. The analysis of the data yielded significant results.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleA survey on the use of vocabulary learning strategies of high school students
dc.title.alternativeLise öğrencilerinin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri üzerine bir anket çalışması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-07
dc.contributor.departmentEğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearnin strategies
dc.subject.ytmVocabulary learning
dc.subject.ytmStudy of languages
dc.subject.ytmExploation orientation
dc.subject.ytmIntensification
dc.identifier.yokid10254925
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid551804
dc.description.pages213
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess