Bir raylı aracın dinamik analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Demiryolları günümüzün en güvenli ve en konforlu ulaşım araçlarından biridir. Raylı araçlardan ilk etapta beklenen şey emniyetli olmasıdır. Konfor ise genelde 2. planda gelmektedir. Tekerlekler ve rayın teması sonucu ortaya çıkan etkileşimli kuvvetler hem konforu hem de emniyeti etkiler. Raylı araçları dinamik olarak inceleyebilmek için, ilk etapta doğru bir matematiksel modelin kullanılması şarttır. Ayrıca modellenen sistemlerinin gerçeğe yakınlık derecesi, sonuçlan doğrudan etkileyecektir. Birincil ve ikincil süspansiyonların karakteristiğiyle, tekerlek-ray etkileşimi, raylı araçların dinamik davranışını güçlü bir şekilde etkiler. Bu çalışmada; İstanbul Ulaşım A.Ş'de imal edilen araçları modellemek ve dinamik davranışlarını analiz etmek için ADAMS/Rail programı kullanılmıştır. Araçların dinamik analizinde, gerçek konfigurasyona sahip boji modeli ve ray düzgünsüzlüğü kullanılmıştır. Yolcuların konfor indeksini analiz edebilmek için, araç gövdesinde ölçülen ivmelenmeler kullanılmıştır. Anahtar kelimeler: Dinamik, konfor, tren, ADAMS, ray ıx ABSTRACT Railway are one of the most reliable and comfort transportation units. Safety is most important things in the railway engineering. Comfort is at the second level. Interactive forces due to contacting of rail and wheels effect both comfort and safety. To understand dynamic behaviour of railway vehicles, it's necessary to build a appropriate model. In addition to this, modelled systems' clossness to realty effects the results. The dynamic behaviour of the railway vehicles is strongly influenced by the primary and secondary suspension characteristics and by the Wheel-rail interaction. In this work, the ADAMS/Rail program is used to model a railway vehicle, manufactured by Istanbul Ulaşım A.Ş., and to analyse their dynamic behaviour. In the dynamic analysis of these train models, a Track with a realistic geometric configuration is used and the track irregularities are introduced. The accelerations developed in the carbody are extracted in order to analyse the comfort index of the passengers. Keywords: Dynamic, comfort, train, ADAMS, rail x
Collections