Kabotaj hattı deniz taşımacılığının etüdü ve optimum gemi tipinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
KABOTAJ HATTI DEN Z TAŞIMACILIĞININ ETÜDÜ VE OPT MUM GEMT P N N BEL RLENMESBekir ŞENERÖZETTürkiye denizle iç içe yaşayan bir ülkedir. llerinin %40'ının denize kıyısı bulunmaktadır.Kıyı uzunlukları Anadolu kıyısı 6480km Trakya kıyısı 786km ve Adalar kıyısı 106km olmaküzere toplam 8333km'dir.Buna karşılık Türkiye de suyolu iyi kullanılamamaktadır. Ülkemiz kabotaj hattı yolcu ve araçtaşımacılığında denizyolunun payı %0,3 gibi az bir değerdir.Bu çalışmada ülke genelindeki denizyolu ile yapılan yolcu ve araç taşımacılığına kısacadeğinilecek, toplamda en büyük pay sahibi olan Marmara bölgesi ve stanbul ele alınacak veyolcu ve araç taşımacılığının en yüksek oranda yapıldığı Eskihisar-Topçular hattıincelenecektir. Bu hat için uygun olan optimum gemi tipi ile ilgili boyut ekonomi ve dizaynçalışmaları yapılacak ve bir model sunulacaktır.Anahtar kelimeler: Kabotaj, denizyolu ulaşımı, yolcu ve araç taşımacılığı, Eskihisar-Topçular THE INVESTIGATION OF THE CABOTAGE LINE SEA TRANSPORT AND THEDETERMINATION OF THE OPTIMUM SHIP TYPEBekir ŞENERABSTRACTTurkey is a country surrounding by sea from three sides, that means, Turkey lives togethersea. %40 of the cities have shore to the sea. Lengths of the shores are; Anatolian shore is6480km, Thracian shore is 786km and Adalar shore is 106km, in total 8333km.Although this free waterway, its advantages are not used effectively. The portion of seaway inpassenger and vehicle transportation in inland cabotage waterways has a very small worthwith a percentage %3.In this work will be generally mentioned passenger and vehicle transportation by seaway allover the Turkey. In addition will be handled Marmara zone and Istanbul which has the biggestproportion at the total worth of passenger and vehicle sea transportation and examinedEskihisar-Topçular line in detail, where the worth of transportation is highest. Afterwards willbe made an analysis and optimization about the type of ship suitable for this line, and aboutdimensions, economy and design, finally will be presented an optimal model.Keywords: Cabotage, seaway transportation, passenger and vehicle transportation, Eskihisar-Topçular
Collections