Okul öncesi öğretmenlerinin bir sosyal medya aracı olarak Facebook kullanım tutumlarının teknoloji kabul modeline göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. yüzyılda, teknolojinin gelişmesi ve internetin yaygınlaşması insanların bilgi edinme ve iletişim kurma yöntemlerinde de önemli değişikliklere neden olmuştur. Geçmişteki yüz yüze iletişim yöntemi, günümüzde yerini yavaş yavaş teknolojik araçlar ile iletişim biçimine bırakmaktadır. Böylece, insanların bilgi edinme ve birbirleriyle bağlantı kurma yöntemleri de sanal ortama taşınmaktadır. Sanal ortamlar aracılığıyla bilgi edinme ve iletişim kurma biçimlerinin temelini de sosyal medya oluşturmaktadır. Sosyal medya insanların bağlantı kurma, sosyal etkileşim oluşturma, mesleki çevre edinme, aynı meslek grubundaki kişiler ile işbirlikli çalışma ortamı kurma ve hatta öğrenme süreçlerini dahi etkilemiştir. Esnek yapısı, zengin içerikleri sayesinde öğrenme ve öğretme süreçlerine kolayca entegre edilebilmektedir. Özellikle öğretmenlere sayısız ve kolay ulaşılabilir doküman sağlaması ile son zamanlarda öğretmenlerin önemli bir yardımcısı haline gelmiştir.Bu çalışmanın amacı sosyal medya araçlarından Facebook'un eğitim amaçlı kullanımına yönelik okul öncesi öğretmen tutumlarının Teknoloji Kabul Modeli(TKM)'ne göre incelenmesi olarak ifade edilebilir. Çalışma kapsamında bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenlere göre değişimini açıklamak için Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli'nden yararlanılmıştır. Genişletilmiş model yapısı `Algılanan Fayda(AF)`, `Algılanan Kullanım Kolaylığı(AKK)` ve `Kişisel Normlar(KN)` olarak ifade edilen üç temel faktörden oluşmaktadır. Yapılan çalışmada bu alt faktörler ile birlikte, sosyal medya araçlarından olan Facebook'un kullanılmasına yönelik öğretmenlerin `Kullanım Niyetlerine(KUN)` odaklanılmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamında 2016-2017 eğitim öğretim yılında Türkiye'nin 55 ilinde bulunan, 340 okul öncesi öğretmeninden veri toplanmıştır. Tanımlayıcı bulgulara göre eğitim amaçlı Facebook kullanımına yönelik öğretmenlerin AF, AKK, KN ile KUN algıları arasında pozitif yönde ilişki olduğu görülmüştür. In the 21st century, the development of technology and widespread use of the Internet led to important changes in the way communication and knowledge acquisition of people. In the past, the face-to-face method of communication is gradually turns into a form of communication with technological means. Thus, the ways in which people acquire knowledge and connect with each other have also moved into virtual presence. The basis of knowledge acquisition and communication through virtual environments depends on social media. Social media has affected people's processes of building links, creating social interaction, acquiring a professional environment, establishing a collaborative work environment with people in the same profession, and even learning processes. Thanks to its flexible structure and rich content, it can be easily integrated into learning and teaching processes. It has recently become an important facilitator of teachers, especially with the availability of countless and easily accessible documents to teachers.The purpose of this study is to examine the attitudes of pre-school teachers towards the use of Facebook as social media tool for educational purposes according to the Technology Acceptance Model (TKM). The study utilized the Extended Technology Acceptance Model to explain the variation of independent variables relative to dependent variables. The extended model structure consists of three basic factors, `Perceived Benefit (AF)`, `Perceived Ease of Use` and `Personal Norms`. Together with these sub-factors, it was tried to focus on `Usage Intentions (KUN)` of the teachers who use Facebook from the social media networks. Data were collected from 340 preschool teachers in 55 provinces of Turkey in the academic year of 2016-2017. According to the descriptive findings, it was seen that the teachers who use Facebook for educational purposes had a positive relationship between AF, AKK, KN and KNN perceptions.
Collections