Ankara ili merkez ilçelerindeki halk eğitim merkezlerinde görevli eğitici personelin (öğretmenlerin) yetişkin eğitimcisi olarak eğitim ihtiyaçlarının saptanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Ankara ili merkez ilçelerindeki Halk Eğitim Merkezlerinde görev yapmakta olan kadrolu ve kadrosuz usta öğreticiler dışındaki, kadrolu eğitici personelin (öğretmenlerin) yetişkin eğitimi konusundaki yeterliklerini belirleyerek eğitim ihtiyaçlarını tesbit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 1995-1996 öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerindeki Halk Eğitim Merkezleri arasından random yöntemiyle seçilen Mamak, Keçiören, Yenimahalle ve Sincan Halk Eğitim Merkezlerinde görev yapan 70 giyim ve nakış öğretmeni ile bu alandaki kurslara katılan 340 kursiyer oluşturmuştur. Veriler araştırma amaçlarım gerçekleştirmek üzere hazırlanmış, aynı soruların yer aldığı öğretmen ve kursiyer anketleri ile toplanmıştır. İki bölümden oluşan anketin birinci bölümünde kişisel bilgilere, ikinci bölümünde yetişkin eğitimcisinin `İnsan İlişkileri`, `Yetişkin öğretim İlke ve Yöntemleri` ve `Yetişkin Psikolojisi` boyutlarındaki yeterliklerini kapsayan toplam 57 soruya yer verilmiştir. Bu yeterliklerle ilgili öğretmen ve kursiyer görüşleri kodlanarak bilgisayarda değerlendirilmiştir. Anketteki her soruyla ilgili görüşlere ilişkin frekans ve yüzde dağılımı alınmış ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Öğretmen ve kursiyerlerin sorular için verdikleri cevapların aritmetik ortalamaları arasındaki farkı tespit etmek amacıyla `t` testi uygulanmış ve farkın manidarlığı 0.05 anlamlılık düzeyinde kontrol edilmiştir. Her soru için beşli derecelendirme ölçeği kullanılmıştır. Araştırma da elde edilen bulgular şunlardır; 1. Halk eğitim merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin çoğunluğu, kendilerini `büyük ölçüde` ve `tamamen` yeterli bulmaktadır, öğretmenlerin `İnsan İlişkileri`, `Yetişkin öğretim İlke ve Yöntemleri` ve `Yetişkin Psikolojisi` boyutlarında kendi yeterliklerini algılamaları branşlarına göre anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır. Ancak öğretmenlerin yeterlik boyutlarında kendilerini algılamaları eğitim seviyelerine göre sadece `Yetişkin Psikolojisi` boyutunda farklılık göstermekte yüksek öğretim İl kurumundan mezun olmayan öğretmenler kendini, yükseköğretim kurumundan mezun olan öğretmenlerden daha yeterli bulmaktadırlar. 2.Halk eğitim merkezlerinde açılan kurslara katılan kursiyerlerin çoğunluğu, öğretmenliklerini birinci derecede `kısmen` yeterli bulmaktadırlar. Özellikle `Yetişkin öğretim İlke ve Yöntemleri` boyutunda kursiyerlerin öğretmenlerini değerlendirmelerine ilişkin görüşleri daha olumsuzdur. Kursiyerlerin `İnsan İlişkileri`, `Yetiştin Öğretim İlke ve Yöntemleri`, `Yetişkin Psikolojisi` boyutlarında öğretmenlerinin yeterliklerini değerlendirmelerine ilişkin görüşleri branşlarına ve eğitim seviyelerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. 3.Üç yeterlik boyutunda da, öğretmenlerle kursiyerlerin görüşleri arasında anlamı farklılık gözlenmektedir. Kursiyerlerin görüşlerinin öğretmenlere kıyasla daha olumsuz olduğu söylenebilir. This study has been carried out for the purpose of determining eligibility of permanent training personnal (teachers) on education of adults and in this way determining their educational requirements, exclusive of master teachers working permanently and temporarily at Public Training Centers in Ankara, the seat of provinces. Sampling of the research has been consisted of 70 dress and embroidery teachers who have been employed in Mamak, Keçiören, Yenimahalle and Sincan Public Training Centers which were random selected among Public Training Centers in the seat of province of Ankara in 1995-1996 educational year and 340 trainees attended courses on this subject. In order to realize the given research objectives a questionnare having some questions has been asked to teachers and trainees. The said quastionnare consisted of two sections; in the first section personal information and in the second section total 7 questions covering eligibilities such as `human relations` of adult trainer, `Principal and methods of adult education` and `Adult's psychology` heve been included. Thoughts and views of teachers and trainees regarding these eligibilities have been coded nd evaluated in the computer. Frequency and percentage distribution concerning views per question in the questionnare have been taken and standart deviations have been calculated, `t` test has been implemented in order to determine the difference between arithmetic means of answers given by teachers and trainees and meaningfulness of difference has been controlled at significance of 0.05 level 5. grade scaling measurement has been used for each question. Following are findings obtained as the result of the research: 1. Majority of teachers employed in the Public Training Centers have found themselves `greatly` and `completely` adequacy in terms of ` human relations`, `Principals and methods for adult education` and `Adult's psychology` have not been constituning a significant difference according to their branch. However, teachers' perceptions of themselves in eligibility dimensions have shown difference only in the dimension of `Adults Psychology` according to level of edocation; those teachers who have not been graduated from a higher education institution found themselves more eligible than those who graduated from any higher education institutions. 2. Most of trainees attending courses opened at the Public Training Centers have found primarily their teachers `partially` adequate and qualified. Particularly in dimension of `Principal and methods for adult education` trainees view about their teachers have been rather negative. Trainees' views on their teachers in respect to their theachers' `human ralations`, `Principal and methods for adult education`, `Adult's psychology` heve not shown a significant difference according to their brances and educational levels. 3. Also in dimensions of eligibility a significant difference has been observed in views of teachers and of trainees. İt can be sait that trainees' views are rather unfavorable compered to views of teachers.
Collections